Du måste vara registrerad ägare innan 1/1 2024 för att kunna få utdelningsutrymme år 1. Alla avtal och aktiebolag bör alltså vara daterade innan 31/12
Bokslut är frånkopplat din k10:a
Bokslut är ett krav enligt ABL där du kan ha annat än kalenderår.
K10:a är en deklarationsblankett för dig som kvalificerad ägare till ett AB (alltså du som privatperson)
Jag tolkar det som att du inte behöver lämna en k10:a i din deklaration för 2023 då det blir en 0 deklaration. Därför bör din första k10:a komma i deklarationen för 2024
Det torde alltså räcka med att du och eventuella andra ägare signerar stiftelseurkunden före årsskiftet, bara ni ser till att registrera det inom sex månader efter signering.
Har ni januari-december som räkenskapsår blir första bokslutet något ni gör i början av 2025. Det lär dras ut något, till exempel från den 7 december 2023-31 december 2024, i stället för den 1 januari 2024-31 december 2024.
K10-blanketten upprättas också först i början av 2025 (avseende inkomståret 2024), om bolaget hinner bildas före årsskiftet, så att du äger det vid 2024 års ingång.
När jag gjorde det var det ett pappersdokument som man fick upprätta själv, till exempel utifrån en mall hos Bolagsverket. Numera antar jag att det är ett av stegen i guiden på www.verksamt.se, där alla bolagets stiftare kan signera med e-legitimation. Gissningsvis går det dock fortfarande att använda pappersmetoden.