Jag kommer börja köra eget som konsult nästa år. Finns det några för- eller nackdelar att starta bolaget redan i år?
Jag har hört i podden det här om att bygga upp utdelningsutrymme, men har inte satt in mig i vad som gäller där, men om jag startar bolaget i år så får jag väl jobb och kostnader med årsredovisning för 2023, trots att ingen aktivitet kommer ske detta år.
Du måste ha ägt aktier i bolaget den 1 januari för att få utdelningsutrymme för det året. Alltså, du får avsevärt mer utrymme om du startar 31 december 2023 än 2 januari 2024, trots att det bara skiljer två dagar.
Årsredovisning gör du efter ditt första räkenskapsår. Normalt är ett räkenskapsår 12 månader, men det går också att ha ett förlängt räkenskapsår första året. Så om du startar 31 december så blir ditt räkenskapsår 1 år och 1 dag. Detta innebär ingen extra kostnad för dig. Det förlängda räkenskapsåret kan som längst vara 18 månader.
Summa summarum: starta bolaget i år för att få mer utdelningsutrymme! Det blir inte dyrare.
Jag startade mitt bolag i september förra året men väntade med att anmäla f-skatt, momsredovisning och skaffa bankkonto. Jag hade tre månaders uppsägningstid från min anställning så jag tänkte att jag hinner fixa resten då. Det visade sig att kontraktet jag skrev under behövde alla de här uppgifterna, så det blev bråttom att skaffa allt. Så mitt tips är att starta bolaget i god tid, den enda kostnaden du bör dra på dig är för bankkontot och det finns erbjudanden med sex månader gratis etc.
Se också till att hitta en bra redovisningskonsult som kan svara på alla knepiga frågor och hjälpa dig genom uppstarten.
Räknas datumet från när jag registrerar hos bolagsverket, eller är det någon ledtid jag behöver ha koll på? Jag ska nämligen inte säga upp mig förrän slutet av november.
Håller med alla ovan om att köra på nu. Jag har startat några bolag (köpt lagerbolag) och det mesta går väldigt snabbt. Vet inte hur snabbt det går om man reggar bolaget själv.
När jag startade det senaste bolaget va allt fixat på en eftermiddag, bolag, moms och AGi. Det som däremot tog orimligt och pinsamt lång tid var banken (LF) och att få tillgång till rörelsekontot, dom lever i en annan värld. Så det är inte fel att va tidigt ute.
När ett aktiebolag bildas ska, vid beräkning av gränsbelopp, andelarna anses uppkomma då stiftelseurkunden undertecknats av samtliga stiftare. En förutsättning är emellertid att registrering senare sker.
Ovanstående innebär att “datumet som räknas” är ett datum redan innan bolaget registreras hos Bolagsverket. Du måste dock registrera bolaget inom sex månader från det att det bildas, så om ditt bolag ännu inte är registrerad kan du sedan drygt tre veckor tillbaka (den 1 juli) kan du inte längre hävda att bolaget bilades under 2022. Stiftelseurkunden kan du antingen signera på papper eller genom e-tjänsten för bolagsbildande på verksamt.se.