Har skaffat hobby AB. Lyckats registrera, bli godkänd för F-skatt.
Tyckte mig ha läst på att utlägg efter stiftandet enl urkunden men innan registreringen skulle kunna ersättas… men verksamhetsåret startar vid registrering när jag kollar pappren från Bolagsverket.
Rör sig om tågresa och boende för ett uppdrag jag gjorde.
Prövar Bokio, det tycker inte att man ska bokföra saker före verksamhetsårets start (låter ju rimligt).
Har jag gjort bort mig lite och ska hitta nått annat vis att ersätta mig själv eller missar jag nått?
Jag utgår här att det inte gäller anläggningstillgångar som behöver skrivas av på flera år utan att det är mindre inköp. I så fall är det OK att bokföra dessa inköp på verksamhetsårets första dag. Förslagsvis bokför du dessa inköp mot ditt avräkningskonto. Det är, som alltid, viktigt att det är utgifter som är knutna till företaget.
Du får däremot aldrig dra moms på inköp som är gjorda innan bolaget momsregistrerats. Men du får som sagt dra av kostnaden och kan ersätta dig själv för utlägget från företagets pengar.
Tack!!!
Det var för en tågresa och hotell i samband med ett uppdrag jag gjorde. Så inte privat utgift.
När jag registrerade för moms fick jag ange ett datum för om man haft utgifter tidigare och kollar jag på verksamt.se så står det att jag är momsskyldig från Augusti så gissar att jag kan dra momsen då?
Tyvärr får du inte dra någon moms på utlägg du gjorde innan du blev momsregistrerad. Kostnaden är däremot avdragsgill så du kan bokföra hela beloppet på kvittot som kostnad.