Tips: Ska starta mitt första AB

Hej,
Jag är en trogen läsare här inne men en nybörjare med att skriva i forumet. Jag behöver er hjälp. Jag jobbar idag som fysioterapeut inom kommunal verksamhet. Till hösten planerar jag att gå 2 yoga utbildningar med målet att starta onlinekurs inom detta. Jag planerar att jobba kvar som fysioterapeut och göra detta vid sidan om.

Jag planerar att starta ett aktiebolag. Mina utbildningar som jag just anmält mig till ska betalas nu i sommar. Så om jag anmäler mig på verksamt.se idag så gissar jag att det tar några veckor innan allt är klart. Jag tror det kommer ta 1-1 1/2 år innan min onlinekurs ger intäkter.

Kan jag dra av dessa utbildningar i mitt blivande aktiebolag? Innan jag har intäkter? Är bara 20 000 kr ca inkl moms för kurserna.

Skatteverket gav mig svaret “nej det är en grundkurs och ingen spetsutbildning”. Vad menas med det?

Vad mer ska jag tänka på i det skede jag är i nu? Jag har lyssnat på de avsnitt som finns på rika tillsammans samt läst här i forumet, väldigt värdefull information!

Tack på förhand!

Mvh Jenny

Kul att du ska starta bolag!
Ang. att dra utbildningen på firman så är det helt rätt. Säg att du är yogainstruktör idag och har utbildning för det och vill gå en vidareutbildning - då är det avdragsgillt i bolaget. Men om du utbildar dig genom en grundutbildning så är den inte avdragsgill.

Ex: Jag är IT-konsult. Så en utbildning inom ett programmeringsspråk är helt ok, men en floristkurs är inte avdragsgill för den är inte en vidareutbildning inom mitt område.

2 gillningar

Tusen tack för ditt svar @Monica.
Då behöver jag alltså inte starta mitt ab förens senare. Eftersom min första utbildning är att bli just yoga instruktör och är således en grundutbildning. Rätt uppfattat?!

/jenny

1 gillning

Hej!

Har du den ekonomiska möjligheten så skulle jag dock absolut rekommendera att starta AB så fort som möjligt. Så fort intäkterna börjar rulla in så är det väldigt mycket bekvämare, samt att bara ha bolagsrutinen på plats är verkligen natt och dag. Det värsta som kan hända (från mitt perspektiv, och som har hänt fler jag känner) är att bli bombarderad med arbete samtidigt som du vänjer dig vid bolagsbokföring. Lätt då för en småföretagare att bli nojjig, anlita en bokföringsfirma istället för att göra det själv och förlora mycket pengar den vägen.

Kör du “gratisspåret” hela vägen så kommer du idag undan med under 1000kr för den årliga driftkostnaden på ett AB. Det hade jag absolut gjort om du har möjligheten att undvara de 25 000 som behövs som startkapital.

@Hobbykvant tack för din input! Vad säger skatteverket om intäkterna är 0 kr det första året? Mvh Jenny

Borde inte vara något konstigt, du behöver inte leta länge efter bolag som hade noll intäkter tills det att deras produkt var färdigbyggd.

Tänk på att kolla med din arbetsgivare så att det är ok för dig att ha en sidoinkomst. Kan vara kinkigt inom offentlig sektor.

Tack för input!
Gjorde det innan jag gick på semester och fick godkänt så det känns toppen! Det ansågs ej vara en konkurrerande verksamhet.