Hjälp: Excel data från Webplats

Hej,

Sitter med ett litet projekt där jag hämtar in data från en webbplats till Excel. Gått bra hittills, men stött på lite problem här under kvällen.

Jag vill koppla upp mig mot en tabell på investing.com. Specifikt deras del för teknisk analys / Glidande medelvärden för ett antal ETF:er. So far so good. Problemet ligger i att “standard-tidramen” är timvis, men jag vill ha veckovis data.

Problemet uppstår i att byta tidsram till veckovis inte leder till en ny URL, vilket gör att när jag använder funktionen i Excel (DATA/From Web) så dyker endast timvis upp.

Någon duktig där ute som kan hjälpa mig? :slight_smile:

Vad jag förstår så kan excel läsa json från url, så då borde du kunna kolla nätverkstrafiken och se vilket anrop som görs för att få data till tabellen.

I Chrome så betyder det att du går till sidan där du vill kolla, starta developer tools (under mer verktyg längst upp till höger, alternativt bara högerklicka och välja inspect), Välj nätverkstabben. Tryck clear så du får bort allt gammalt, och sen tryck på din veckoknapp som du vill få data från, och se vilket anrop som gjordes (vilket som är det viktiga anropet förstår man snart genom att titta på vad som skickas fram och tillbaka)

Tog en random graph, och den som ser ut att vara intressant var den som hade request URL https://api.investing.com/api/financialdata/1175152/historical/chart/?interval=P1D&pointscount=120 som svarade med en json-tabell som verkade vara den som kom upp i grafen

3 gillningar

Typiskt annars ett sådant jobb som går att lägga ut för ett par dollar på typ Fiverr eller Upwork. :slight_smile:

1 gillning

När jag tittar på sidan, så verkar en del saker ligga bakom betalvägg. Om man dessutom, som i ditt skärmklipp, ska få en teknisk analys, så ska man kanske betala för det.

Om informationen är fritt tillgänglig så är det en annan sak, men att du inte länkade direkt till källan ser jag som en besvärande orsak till att det inte fungerar.

Hej,

Samtlig data jag försöker koppla mig mot är fullt öppen och del av deras gratistjänst. Jag har redan varit i kontakt med deras kundtjänst och fått ett OK.

1 gillning