Importera data till excel

Hej!

Är det någon som vet hur man kopplar ihop en sida som har en knapp man trycker på för att exportera exceldata?
Vill att det ska ske automatiskt i excelfilen men får det inte att funka eftersom exporteringen görs med ett knapptryck på sidan.
Tacksam för all hjälp :blush:

En sida var, i Excel? Vad försöker du åstadkomma?

Om du vill importera data från en hemsida så skulle jag säga att du får kolla på Power Query för att hämta data från webb men precis som Jacobus säger så måste du nog beskriva problemet lite mer.

Idag hämtar jag data genom att trycka på knappen ”exportera logg” och en excelfil laddas ner till datorn som jag sedan kopplar till min excelfil. Jag vill ha bort momentet där jag behöver ladda ner filen, så man bara behöver klicka på uppdatera i min excelfil för att få uppdaterad data. Hoppas det blev tydligare nu :blush:

Vad är det för tjänst du hämtar filen från? Har de ett öppet API så att du kan trigga anrop med din knapp?

I Google Sheets kan du isåfall lägga till ett API-connector-plugin som sköter ovan smidigt.
Borde kanske vara möjligt med Excel också.

1 gillning

Nja, lite frågor kvarstår:

• Var finns knappen ”exportera logg”, är det på en webbsida eller är det en funktion i din browser?
  • Om browser: vilken browser och OS använder du? (”Safari på Mac”, ”Chrome på Windows”, ”Firefox på Linux” etc)

Med andra ord: beskriv problemet med så mycket tekniska detaljer som bara är möjligt. :slightly_smiling_face: Hellre att det blir på gränsen till övertydligt än att något missas.

Det är en knapp på hemsidan.
Vet inte om den har en öppen api, jag ska försöka att kontakta personen som har hand om sidan. Tänkte först kolla om det fanns någon lösning som jag kunde använda.
Tack för hjälpen!

Behöver du vara inloggad för att kunna ladda ner filen?

Det behöver man inte.

Syns all info du vill ha på sidan utan att exportera med en knapp?
Om ja, är det i tabellform på sidan?

Borde gå att lösa med Python, men är inte tillräckligt bra på det för att veta hur.

Är det viktigt för dig så kan du anlita någon billig kille med skillsen på fiver eller Upwork :slight_smile:

Borde gå på några hundra kronor max.

Nej det syns tyvärr inte.

Tack för tipset, ska kolla på det!