Jag vill exportera data från ett område i en excelfil till sheets och har lekt lite med ChatGPT som föreslår IMPORTRANGE. Men kan det va så att Excel inte funkar med den funktionen?
Tanken är att kunna jobba i excel men datan i området exporteras till sheets automagiskt.
Tanken sen är att kunna presentera datan med iframe på en Google Site.
“Tyvärr är IMPORTRANGE -funktionen specifik för Google Sheets och fungerar inte i Excel utanför Google Workspace (tidigare G Suite) -miljön. Det finns inga officiella tillägg eller plugins som gör att IMPORTRANGE kan användas direkt i Microsoft Excel.”
När du skriver Sheets, antar jag du menar Google sheets och inte ett nytt blad i Excel? Då kan du ju konvertera data i Excelfilen till Google sheets genom att importera hela filen. Sedan tar du bara bort det du inte behöver, dock för varje uppdatering måste du importera på nytt.
Du kan ju även spara Excelfilen i Google drive, som i sin tur automatiskt kan konvertera till Google sheets. Dock, är det ju inte ett specifikt område i själva Excelfilen.
Ja, sorry Google Sheets menar jag. Jag skulle vilja att det görs mer sömlöst, som om IMPORTRANGE-funktionen hade funkat mellan excel och Google Sheets.