Hjälp med fördelning av indexfonder

Hej! Tack för en bra och givande blogg!

Jag behöver lite tips angående min fördelning av fonder. Jag har kort och gott tagit till mig massor av olika tips från olika personer och texter och sedan försökt bygga någonting av det på egen hand utan att egentligen ha någon som helst kunskap i området.

Anton heter jag, 21 år gammal student, fullt CSN-lån + extrajobb, lång sparhorisont till bostad, Har ca 300k investerat + 5000 i månadspar autogiro på avanza + en stadig buffert på 3 månadslöner.

Fördelning:

Länsförsäkringar Global Indexnära 50%

Spiltan Aktiefond Investmentbolag 15%

Avanza Emerging Markets 15%

PLUS Småbolag Sverige Index 10%

Avanza World Tech by TIN 5%

TIN Ny Teknik A 5%

Alltså en fördelning på 50% Global, 25% Sverige 15% Tillväxt och 10% Bransch, bör jag tänka om någonstans? Tack på förhand!

Hej jag hade kört 50 på LF å sen 10% på resten

Ser bra ut. Du saknar svenska large cap och globala (Ink tillväxtmarknad) small cap. Men det är en fin portfölj som du har och man behöver inte äga allt

Man kan eventuellt läggs till guld och räntor när man närmar sig uttagsfasen

Hej Anton,

Ser bra ut, har själv lite svårt med småslattar på 5%, hur ser du själv på detta?

Hur lång är “lång sparhorisont till bostad” för dig? Du har 100% aktiefonder så väldigt hög risk för något som kanske bara är några år?

Grattis! Bra jobbat. Bara, som andra var inne på också, fundera på när du tänker använda delar av de sparade pengarna och ha en plan för hur du tänker minska risken och ta ut dem (bostad).

För att göra det ännu lättare kan du köra 50/50 global/sverige.

Då är du högrisk, och simpelt, samt billigast avgift.

80 % i en bra aktiv fond och 20 % på banken hade i år gett ca 45 % i avkastning.

Din modell hade gett ca 10 % i avkastning utan buffert på banken.

Lycka till med ditt sparande!