Hjälp med omallokera fondportföljen från AF till ISK inom ramen för CSN

Hej!

Jag önskar rekommendationer för hur jag ska förbättra fondfördelningen för mitt investerade kapital. Jag har investerat en längre tid och har på sistone fått en förståelse för att jag borde öka andelen globala indexfonder. Dessutom har jag den största delen av mitt kapital på AF-konto, men numera går allt nysparande in på ISK eftersom jag förstått att det är fördelaktigt.

Jag har alltså fonder på på AF-konto och ISK med följande fördelning:

AF-konto: (Fondnamn, värde, avkastning)

• Avanza Zero, 148 000 kr (125%)

• SEB Sverige Indexnära, 116 000 kr (88%)

• SEB Usa Indexnära, 74 000 kr (151%)

• SEB Global Indexnära, 68 000 kr (105%)

• SEB Europa Indexnära, 44 000 kr (74%)

• Avanza Auto 6, 44 000 kr (75%)

• Amf Aktiefond Småbolag, 14 000 kr (94%)

• SEB Sverigefond Småbolag Chans Risk, 11 000 kr (127%)

• Avanza Småbolag by Skoglund, 8 000 kr (3%)

• Avanza USA, 7 000 kr (69%)

ISK: (Fondnamn, värde)

Nu till min fråga. Hur bör jag omallokera min portfölj? Ett viktigt tillägg är att jag studerar på universitet, vilket gör att fribeloppsgränsen för CSN behöver beaktas. Jag kan alltså inte sälja av alla mina placeringar på AF-kontot på en gång utan behöver hjälp med vilken prioriteringsordning jag bör ha för omallokeringen. Därav har jag även inkluderat avkastningen i procent för mina innehav på AF-kontot.

Tack på förhand!

1 gillning

Grattis till en fin ekonomisk situation och även om det är många fonder så har jag sett värre portföljer. :wink:

Jag skulle rekommendera att ta hjälp av t.ex. @Anonym som kan hjälpa dig att räkna på det och resonera samt få in det inom ramen för ditt CSN.

https://siegbahn.com/

Förslag på “målportföljer” finner du här:

T.ex. enligt nedan eller en fondrobot som t.ex. LYSA.

Intressant frågeställning.

Först får du beräkna ut hur mycket kapitalinkomstutrymme du kommer ha. Om jag antar att du studerar heltid med 20 + 20 veckor ligger fribeloppet i år på 110 995 * 2 = 221 900 kr. Från det får du dra av andra inkomster som från tjänst. Låt säga att du förväntar dig tjäna 50 000 kr så blir det 221 900 - 50 000 = 171 990 kr kvar.

När det gäller kapitalinkomster utgår CSN från helårsintäkten delat i två. Därför kan du överträda halvårsgränsen inom årets ram, eller tvärtom visa på när inkomsten skapades om det är mer fördelaktigt. Detta kan göras vid förslag till beslut. Från nuvarande ISK-innehav, allt annat lika kommer du få en schablonintäkt på (67 000 + 15 000) * 2,94 = 2 411 kr

Baserat på ovan har du då 169 579 kr kvar av fribeloppet. Portföljen är inte alls särskilt tokig men baserat på vad du skriver kan du väl växla över SEB USA Indexnära och Avanza USA till önskad globalfond som ändå är 60%+ USA. Likadant med Avanza Auto 6 men för att den är dyr liksom Småbolag by Skoglund. Om du har fribeloppsutrymme kvar då så sälj av AMF Aktiefond Småbolag och köpa den hos Fondo för 0,22% tack var en rejäl rabatt.

Tack för svar!

Vilken prioriteringsordning anser ni att jag bör ha vid försäljning av nuvarande innehav?

Det kan ta ett decennium innan du tjänat på att ha bytt till ISK om du skattar så mycket på din vinst som du gör här. Det kan såklart så snabbare eller saktare med.

Så jag skulle inte säga att det inte är självklart att du tjänar på en flytt.

Jag hade personligen föredragit att behålla pengarna istället för att förlora dem i skatt vid en flytt till ISK.