Hjälp och råd om gällande bil på eget AB

Hej, jag och frugan har ett konsultföretag på sidan om vårt vanliga jobb, ett side-gig som drar in circa 80-100k per år. Det körs kanske max 500 km per år för jobbet. Vi gör egentligen inget med de pengarna, de bara samlas på bankkontot. Vi har båda fulltidsjobb med lön som ligger över nivån för att betala statlig inkomstskatt.

Vi har en liten och gammal bil, och efter att barnet kom till världen har vi insett att det nu är dags att uppgradera. Vi kikar på Toyota Corolla, Kia Ceed och Skoda Octavia, budget är 270-280k. Givetvis vill jag att köpet ska vara så ekonomiskt fördelsaktigt som möjligt för oss, och jag undrar därmed ifall någon vänlig själ har tips på hur man kan göra i vår situation… Företag + bil regler är en djungel och hur mycket jag än läser på fattar jag inte vad som hade varit bäst.

Hur borde vi göra?

Dela ut pengarna och köp bilen privat. Och maxa skattefriersättning när ni använder den i tjänst.

Förmånsvärdet för en bil som kostar 280 tkr är högt i förhållande till inköpspriset. Det är då oftast inte värt det.

2 gillningar