Leasa företagsbil eller köpa en för ca 100.000 kr

Hej!

Snart är det dags för oss att skaffa en företagsbil (skåpbil).

Jag tycker inte om att ha billån och jag tycker heller inte heller om att leasa då man inte äger bilen och det finns begränsningar sett till mil som man får köra under perioden och hur man kan modifiera bilen för sina behov. Jag tycker heller inte om att ha löpande kostnader även om bilen kanske inte används så mycket en viss period.

Å andra sidan har jag förstått att det kan finnas skattemässiga (?) fördelar med att leasa en företagsbil och det är förstås en trygghet i att man har en ny bil där det finns garantier och där utgifter som service etc ingår. Men jag tänker att en företagsbil också har skattemässigs fördelar, eller? Det är även ett nystartat företag och det är omöjligt för mig att i dagsläget sia om intäkter under första året, ifall det spelar någon roll?

Vårt alternativ är att köpa en bil för ca 100.000, tex en Peugeot Partner, som då har gått 10-12.000 mil eller leasa en företagsbil, som då kanske kostar 4-5.000 kr (innan eventuella avdrag, antar jag).

Hur ska man tänka? När lönar sig köp och när lönar sig företagsleasing? Eller handlar det främst om personliga preferenser?

Tack!

1 gillning

Nystartat företag med osäkra utsikter i dagens läge? Då hade jag försökt hitta något billigt, lågmilat begagnat att köpa till att börja med. (Obs, hoppa över de gasdrivna äldre transportbilarna)

Typ:

Det kanske inte måste vara en skåpbil?

2 gillningar

Vid en finansiell leasing mot företag finns inga mil du behöver hålla dig till, det enda som är intressant är huruvida du vågar chansa med reskulden eller ej.

Köp en fin släpkärra med kåpa. Du får en stor för ca 30 000kr ex moms om den får vara några år, denna har du säkert nytta av längre fram med även om du har en ny bil då.

1 gillning
1 gillning

Passar på att göra lite reklam för @Skogstomten som alltid bidrar i bilfrågor som ovan och aldrig gör reklam för att han hjälper företag och privatpersoner professionellt med detta:

Tack @Skogstomten - älskar att du svarar i en tråd med 5+ annonser till blocket. :rofl::see_no_evil:

1 gillning