Hög förvaltningsavgift

Hej,
Jag tycker det verkar som att många här i forumet har låga förvaltningsavgifter på sina fonder.
Jag kollade igenom mina egna innehav och ser att alla mina avgifter ligger mellan 1.5 -2.25 procent.
Har inte en bakgrund i ekonomi men antar att avgifterna endast utgörs på den vinsten som skett?
Undrar också ifall det tas avgift även om det inte sker en uppgång?
frågar här i forumet för litar typ mer på er än banktjänstemän.

3 gillningar

Nej. Det är på hela beloppet årligen.

Det blir extremt mycket pengar på lång sikt.

3 gillningar

Om börsen i snitt över tid går upp säg 7% om året och du har en fond med 2% avgift som går som börsen så blir det runt 5% över till dig.

Om din fond går -20% tex så tar fonden ändå sina 2% av värdet. Tyvärr.

Därav att om man ska köpa aktiefonder så bör man välja en bred indexfond som kostar under 0,4% åtminstone, gärna ännu lägre.

Lycka till :+1:

6 gillningar

herrejävlar, isåfall urholkas ju massor med innehaven ifall det inte går bra… eller hur?

6 gillningar

tack så otroligt mycket för ditt svar!!

2 gillningar

Denna kalkylator är toppen för att räkna och jämföra kostnaden mellan en dyr och en billig fond över tid.

Det kommer tydliggöra att dina innehav idag är dyra, men det går lätt att sälja och köpa billigare fonder.

Jättebra att du frågade! :blush:

7 gillningar

Japp! En av de största blåsningarna inom ekonomi. Vanligt folk gör som bankrådgivaren föreslår (aktivt förvaltade, dyra egna fonder) och tror att det är så man ska göra för att spara på ett bra sätt. Oftast är det bara banken som tjänar bra på detta upplägg. Spararen går oftast istället miste om väldigt mycket pengar i slutändan som har lagts på avgifter, istället för extra avkastning som det hade blivit om avgiften var lägre.

7 gillningar

Det är därför vi har uttrycket lekhinken. Det är okej att ha dyra fonder i lekhinken om dessa är ca 10% av börs innehavet.

3 gillningar

Finns ingen anledning att betala mer än 0,21% som flera indexfonder tar. Dessutom finns det andra än Nordnet och Avanza som ger 25% rabatt på den avgiften så du kommer ned på 0,16%. Ge inte bort mer till banken!

4 gillningar

Oj, det är högt. Mitt snitt ligger på 0,29 på 9 fonder (0,09 - 0,42%).

1 gillning