Det står i tidningen att priset på Playstation 5 kommer att höjas rejält på global nivå på grund av Trumptullarna. Ska man förvänta sig liknande prisökningar på allt möjligt eller vad är att vänta?
Jag förstår att Playstation 5 är en lite speciell grej iom att det är en enstaka produkt och att den också är ny. Det kanske ser annorlunda ut för produkter där det finns mer av konkurrens?
Den förväntade effekten av amerikanska tullar på elektronik är att elektronik blir billigare för alla andra. Tidningar skrivs i regel av människor som inte förstår så mycket av vad de skriver om.
Jag är med på den logik du hänvisar till. Däremot funderar jag på om exempelvis grafikkort från Nvidia eller liknande saker kan bli dyrare globalt på samma sätt som Playstation 5. Att mer generiska produkter blir billigare är inget konstigt.
Då tullarna förändras nästan varje dag, tror jag det är läge att avvakta och analysera efter Trumps tid som president. Kan vara intressant att titta tillbaka på om 5-10 år, helt klart.
Nu är det alldeles för tidigt att säga något om påverkan som dessa dagliga förändringar av global politik ger.
US och Kina exportera och importerar ju åt båda hållen. Kina tex kanske behöver något som tillverkas i USA för att bygga PS5. Lär ta minst 3-6 månader att hitta nya leverantörer.
Sen kan det vara så att Sony höjer priset på PS5 utanför USA om dom säljer mindre till USA för att hålla uppe totala intäkter. Dom kan ju alltid skylla på tullar även om det inte är helt sant…
Det är ju precis tvärtom. Datorkomponenter prissätts i usd. redan nu har sek blivit 10-15% starkare mot usd. Sen kommer komponenterna från Kina? Vad gör Nvidia i USA? lite ritningar på kretsar. Så det blir amerikanarna som får betala mer och då minskar ju köp därifrån och vi kanske till och med få ännu billigare grejer i Sverige.
I teorin är förstås detta sant. Om det rörde sig om någon råvara eller något generiskt så skulle det förstås fungera så. Här handlar det mer om enskilda företags prissättning. Det kanske är så att i en värld utan handelshinder sätter man priser på ett sätt. Där vill man maximera volymer och vinna nya marknader. I en värld med handelshinder vill man istället fokusera på att maximera avansen för varje såld vara. Man fokuserar inte på vem som har/inte har tullar utan höjer priset generellt.
Även den som inte har någon tullmur riktad mot varans ursprungsland får vara mer och betala eftersom kostnaderna totalt sett ökar. Kostnadsökningen handlar inte enbart om tullarna i sig utan även om att fabriker behöver byggas på nya ställen, för att undvika tullarna. Man kan inte längre optimera kostnaderna på samma sätt som innan utan tvingas till en dyrare produktionskedja. Dessutom försämras konkurrensen när tullar begränsar från vem man kan köpa komponenter eller skicka varor för olika delmoment i produktionen.