Dollarraset fortsätter

Tror ni vi kommer ner till 6 kr igen?

Fullt möjligt, men först ska vi förbi åttan. :sweat_smile:

3 gillningar

Från ~ 11,50 till 6kr, tveksamt. Men den börjar bli billig nu. Just keep buying :raising_hands:

1975 låg dollarn på 3,90… :face_with_peeking_eye:

2 gillningar

Hoppas inte, skälen bakom är inte direkt positiva för världen.

Att kronan stärks är väl rimligt och positivt.

Hade varit fint om fallet i dollarn också visade sig i lägre priser på amerikanska produkter. Är exempelvis larvigt att en iPhone 17 kostar 799 USD i Usa men fortfarande över 10tkr i Sverige.

2 gillningar

Med eller utan skatt? Svenska priset är inklusive moms.

1 gillning

Vet inte. Troligtvis utan om man kollar följande, https://themacindex.com/us/products/iphone-17 . Så skall kanske justera upp det till 895 USD. Oavsett så ligger vi rätt långt ner på denna lista och då med ett pris på 1025 USD

På sikt kan det nog hända saker där. Men prisjusteringar (särskilt neråt hehe) släpar nog ofta X antal månader om inte mer.

Men den sidan tittar ju på pris för en amerikan efter de fått tillbaka delar (i vissa fall) av skatt som betalades vid köp i respektive land. Tar heller inte hänsyn till tull (och därmed inte moms på tull).

I sverige har vi dessutom punktskatt på elektronik.

Du får ta med alla faktorer för att kunna göra en rimlig jämförelse.

Fast någon, inte helt oansenlig, del av att köpa en iPhone måste väl ändå kunna spåras tillbaka till växelkursen mellan sek och dollar? Och mitt resonemang behöver inte specifikt vara hemelektronik. Jag tror de flesta svenskar är av uppfattningen att om svenska kronan blir starkare så blir importerade varor billigare och i gengäld som får vi sämre betalt på vår export.

Vill du veta hur mycket så börja med att titta på det seriöst.

Ja, men jag skulle faktiskt tro att i slutänden handlar det primärt om att alla priser “måste” sluta på 99. Så man avrundar uppåt till närmaste avslutande 99:a.

Så luren kan såklart gå ner från t ex 10999 til 9999, men då ska det hända mycket. Som Svensson handlar mobil kvittar några hundringar hit eller dit då många betalar den på telefonräkningen.

Ja, fast med eftersläpning och fortsatt (normal) inflation blir det inte lika tydligt för gemene man.

1 gillning

Vi har ju också problemet med alla Svenska bolag som som har kostnader i SEK och intäkter i $.
Deras vinster kommer att rasa.

Större kontrakt hos stora bolag brukar iofs valutasäkras.

2 gillningar

Viktig poäng. Flera exportföretag har redan flaggat för detta. Jag undrar även hur det kommer påverka svenska börsen på sikt?

Om dollarn tappar värde borde exportbolagen på sikt kunna höja sina priser i dollar, så ingen katastrof direkt. Kanske lite knepigare om det finns en vass amerikansk konkurrent och en stor del av försäljningen är i USA,

Om amerikanska marknaden drabbas så kommer resterande delar av världen att följa efter, genast.

Menar du med “keep buing” Global o USA?

Global och därmed en del USA…

1 gillning