Hur mycket kommer kronkursen att stärkas

Hur mycket prognoserar man att kronkursen kommer att stärkas mot USD ?

Det vet vi inte.

“Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.”

19 gillningar

Eftersom jag vet hur SEK kommer att förändras, så är jag ekonomiskt oberoende.

Nää. Det är inte möjligt att förutsäga en valutakurs i förväg, för då skulle personer som jag vara den rikaste personen i världen.

2 gillningar

Vi vet förstås inte, men någon aning kan vi ju ha. Om vi tar kursen mot USD som exempel skulle jag tro att vi om ett år har en kurs någonstans mellan 5 och 20 SEK. Det kan förstås bli annorlunda, men den prognosen känns ändå rimlig.

Skämt å sido ska du inte lyssna på någon prognos du hittar här eller på annat ställe. Hade experterna vetat att kronan var på väg kraftigt upp eller ner hade de redan handlat dit den.

1 gillning

10-20%, alltså 1USD=8-9SEK någon gång under 2025-2026, men på lång sikt talar fundamenta emot produktion i Sverige och därmed kronkursen. 2050 kostar en dollar 25 SEK eller 2 EUR. Varifrån får jag dessa siffror? Röven. Jag drar dem ur röven.

Men det är inte helt orealistiskt. Där låg kursen för 4-5 år sedan. På 15 år har kursen nästan halverats och kan säkert göra det igen de närmsta 25 åren om jänkarna spelar sina kort rätt och vi fortsätter som vi gör :+1: Globala medelklassen växer och vårt försprång från efterkrigstiden fortsätter bli allt svagare jämfört med produktion i Afrika och Asien. Historiskt verkar norden hyffsat perifert ekonomiskt.

Som läget är nu vet väl ingen varför kronkursen plötsligt är stärkt. Så länge man inte vet det är det oerhört svårt att spekulera i hur det kommer att gå. Det skulle kunna vara en effekt av det politiska läget, men varför just SEK går upp och inte € är i så fall något oklart.

Zoomar man ut lite så ser det inte så dramatiskt ut. Lite naturlig variation typ:

5 gillningar

Eftersom alla på Wall Street blandar ihop Sweden och Switzerland har vi snart en valuta i klass med schweizerfrancen! :rocket: :full_moon: :crazy_face:

8 gillningar

Helt klart behöver man ha is i magen och se hur det utvecklar sig under våren. Det är dock över 2 år sen € var under 11 kr.

Under de senaste sex månaderna så har utvecklingen varit så här. Den som kan hitta något samband och förutse framtiden kommer att bli rik. :slight_smile:

Amerikansk datumstämpel.

Där kan man ju klart och tydligt utläsa att det är ett perfekt läge att shoppa sig en ny dammsugare! (Åtminstone nu när den gamla är trasig :grimacing:)

2 gillningar

Antingen studsar det upp igen från nivån vi är på nu, bryter det under 10 så ska vi ner och nosa på 8,50. TA från någon som inte kan TA öht haha
Vad dollarn står i är för mig ointressant egentligen. Det enda som spelar roll är euron och drömmen om billiga charterresor :sun_with_face:

Handlas 1:1 år 2026 :+1:

2014 låg dollarn på 6.50.

33% ytterligare valutatapp om vi ska dit.

:ok_hand:

Varför det nu skulle vara någon slags naturlig värdering? :man_shrugging:

Långsiktigt sedan kronan släpptes fri på 90-talet har den väl legat runt 8 kr i snitt bara av en snabb överslagsberäkning. Med stora kast.

Ingen vet förstås säkert vad som kommer att hända, men det bör ju dock gå att ställa sannolikhetsprognoser.

Om man tror att Trump kommer att/tillåtas fortsätta driva MAWA-politik även i framtiden så är det nog troligt att USD kommer att tappa värde.

MAWA = Make America Weak Again

1 gillning

Ett fåtal styr kurser. Det är inte för oss vanliga dödliga.

Skit i dollarn - det är ju danska kronan vi sundsbor vill ha ner! :crazy_face:

2 gillningar