Varför går vi back i index?

Hej kära vänner,

Kan någon förklara till mig, hur kommer det sig att global index som har stor övervikt mot USA som har största innehav i amerikanska bolag. Går minus -1,2% I år när USA gör en fantastisk år igen… Nasdaq + 17,30 och Fow Jones + 14%. :roll_eyes:. Jag får verkligen inte ihop detta… @janbolmeson

1 gillning

Du jämför index i USD och din utveckling i SEK.

10 gillningar

Här har du svaret. Dollarkursen går ner.

8 gillningar

Såvitt jag förstår är det inte valutarisk, men jag ka ju vara fel. :disguised_face:

2 gillningar

Efter att vi sett denna koppling måste vi (pga RT-konsensus )påminna om att “435. Valutarisk i indexfonder är till stor del en illusion! | Avsnittet - Spara och investera - RikaTillsammans Forumet
:wink:

5 gillningar

Det har inte gått minus. Det bara ser så ut för du mäter detta i SEK.

Titta på samma index mätt i USD istället om du ska jämföra med Amerikanska index (Nasdaq och Dow jones)

2 gillningar

Snapshot (minst 10 tecken).

Mitt blodtryck tillåter mig inte att delta i diskussionen.

7 gillningar

:sweat_smile:

8 gillningar

Det är onekligen inte bra för utvecklingen. Magkänslan säger att USA inte kommer ticka på som 2024/2025 nästa år. Om man ändå fått utväxling för årets uppgång så hade det känts lättare. Nu får man helt enkelt ge f.n i att logga in på ett bra tag och hoppas på positiva resultat längre fram

Kom ihåg att magkänsla har inget korrelation med börsen :joy::rofl: :wink::+1:.

I så fall får man förlita sig på andra spökulor istället :joy::rofl::wink::+1:

Alltid bra tänka på 5-10-15 årssikt. Kortsiktigt blir man lättlurad :+1::joy:

Det beror nog på känslan, är det magsår kan sambandet till och med vara kausalt. Men händelseföljden gör sambandet till en ganska usel prediktor. :grin:

1 gillning

Det är inte usa-börsen som gått upp, det är dollarn som gått ner :sweat_smile:

6 gillningar

LF Global har ju stigit massvis i år. På Nordnet kan man välja vilken valuta man vill titta på fonderna i, och så här ser det ut i USD. Den ligger på plus i alla valbara valutor förutom SEK.

På längre sikt har den förstås stigit mer räknat i SEK än i USD (över 100% på 5 år), så man får en lite förskönad bild om man tittar på utvecklingen i SEK, men just i år är det tvärtom. Men hur det gått just i år är ju förstås rätt ointressant för den långsiktige.

3 gillningar

Magkänslan är ju en sak. Men MAGAkänslan säger att usa kommer att gå som tåget nästa år!

5 gillningar

Mellanårsval. Vi får se om gamle Mr T vaknar till liv.

Trump har så vitt jag vet haft som mål att sänka dollarns värde för att öka landets exportmöjligheter. De har nu lyckats väl med detta, vilket gör att fonderna i SEK går ner i värde, även om de amerikanska bolagen såklart är de mest framgångsrika i världen, som vanligt.

Companies ranked by Market Cap - CompaniesMarketCap.com

2 gillningar