Påverkar dollarkursen USA-börsens värdering i SEK? En amatörstudie

Okej, så stor jäkla brasklapp här: Jag är inte statistiker! Jag läste tillämpad statistik på universitetet för hundra år sedan och har glömt i princip allt. Mycket möjligt att jag gjort fel här, och den här studien är extremt amatörmässig. Det här är bara jag som var lite nyfiken på en grej, laddade ned lite data och gjorde en graf. Jag har gjort det i Numbers på en Mac. Det är inte ens Excel!

Med detta sagt så har jag funderat lite på det här med valutasvängningar. Det är en återkommande fråga här huruvida det innebär en valutarisk att investera i amerikanska börsen eftersom den är denominerad i dollar. DET ÄR INTE VAD DEN HÄR TRÅDEN HANDLAR OM! I den här tråden utgår vi ifrån att handelsvalutan är oväsentlig. Det vill säga att det spelar ingen roll att amerikanska börsen är denominerad i dollar. Håller du inte med om detta, ta gärna den diskussionen i en annan tråd.

Vad den här tråden handlar om är huruvida dollarns värde påverkar hur amerikanska aktier presterar mätt i kronor. Det kan verka som att detta är samma fråga, men det är det inte. Oavsett handelsvaluta så kan amerikanska företag värderas olika beroende på hur dollarn värderas. Ibland har jag läst folk mena att om dollarns värde sjunker så kan amerikanska företag bli värda mer, eftersom de ofta tjänar pengar i andra valutor genom export, medan de betalar sina kostnader i dollar. Så då borde de tjäna på en svagare dollar. Å andra sidan blir det ju tvärtom för importörer, som tjänar dollar och spenderar i andra valutor.

Oavsett, jag blev nyfiken. Spelar dollarkursen någon roll? Finns det någon korrelation mellan valutasvängningarna och börsens svängningar? Såhär gjorde jag min amatörmässiga analys.

1. Jag laddade ned data från Handelsbanken för två fonder: Handelsbanken Sverige Index Criteria och Handelsbanken USA Index Criteria. Båda värderas i SEK. Historiken går tillbaka till 30 augusti 2011 för USA-fonden.
  2. Jag laddade ned valutahistorik från Riksbanken.
  3. Jag slog ihop all datan till samma tabell i Numbers. Jag gjorde en kolumn för den dagliga förändringen i procent för Sverige och Förenta staterna, och en ny kolumn för Förenta staterna minus Sverige. Det vill säga USA-fondens överavkastning i procent jämför med Sverige-fonden. Det betyder att ett positivt värde här innebär att Förenta staterna gått bättre än Sverige.
  4. Jag gjorde en liknande kolumn för förändringen i valutakursen SEK/USD. Ett positivt värde här innebär att dollarn blivit värd fler kronor, alltså dollarn har stärkts.
  5. Jag körde funktionen “COEFFICIENT.CORRELATION” (min dator kör på franska) i Numbers på de två kolumnerna.
  6. Jag gjorde en punktgraf.

Viktigt att notera att detta är gjort med daglig data från 2011 till idag. Månatlig data eller någon annan period kan visa annat.

Så vad är resultatet? Finns det någon korrelation? Numbers gav mig en korrelation på 0,30. Den är positiv men låg. Det vill säga att när dollarn stärks så tenderar USA-index mätt i kronor att överprestera Sverige-index. Men som sagt, 0,30 är ingen jättestark korrelation.

Här är grafen!

Spontant inte jätteövertygande. Det känns som att det främst är i extremfallen som trenden är tydlig. När dollarn stärks eller försvagas kraftigt på en och samma dag så slår det hårt på avkastningen, men i övrigt är det ganska klent med korrelation här.

Tänker att det vore intressant att göra detta på månatlig data också, för att se längre trender och se om det blir någon skillnad. Kanske ska se om jag kan filtrera tabellen senare, om jag orkar. Men det här var tillräckligt med jobb för idag. Tänkte att detta kanske kunde intressera någon annan som funderat på den här frågan, och kanske kan informera diskussionerna om valutarisken i framtiden.

UPPDATERING: Jag gjorde en enkel filtrering. Tog bort alla resultat utom det första varje månad och körde samma analys. Här är det alltså överavkastningen Förenta staterna minus Sverige jämför med dollarförändringen igen, men här jämfört med en månad tidigare. Här är sambandet mycket starkare! Korrelationen hoppar upp till 0,66, och grafen har ni här:

5 gillningar

Svagare dollar tyder normalt på (och grovt förenklat) risk on - positivt för något mer volatila tillgångar såsom Stockholmsbörsen, starkare dollar risk off - negativt för t ex Stockholmsbörsen. Så det låter iofs inte konstigt att du hittat korrelation men korrelation är inte samma som kausalitet…

2 gillningar

Jag tänker att den troligaste kausaliteten är: Förenta staternas ekonomi går bra → amerikanska företag går bra samt dollarn stärks.

Samt att i och med att Förenta staterna är ett land med handelsunderskott så är det rimligt att börsen beter sig som importföretag som stärks av starkare dollar.

Jag försökte inte bevisa någon kausalitet här. Bara undersöka sambandet, eftersom det är mycket snack om detta så fort ”valutarisk” kommer på tal.

1 gillning

Förlåt jag är trög. Jag vet inte om jag förstår skillnaden mellan vad denna tråd handlar om, och vad den inte handlar om.

Jag har en svensk S&P-fond.
Den har i år gått –6%, i SEK
Samtidigt har S&P, i dollar, gått +7%.
Delta på 13% för att dollarn blivit svagare i år.

Så för mig påverkar absolut dollars värde hur amerikanska aktier presterar mätt i kronot.

Är detta vad tråden handlar om, eller vad tråden inte handlar om?

Det är det som tråden inte handlar om.
( Dessutom gör du ”misstaget” att värdera USA-börsen i dollar och svenska börsen i SEK. Man bör jämföra i samma enhet. I SEK har USA-börsen gått ner. Gör en turkisk medborgare samma jämförelse så har USA-börsen gått upp jättemycket i Lira. Men som sagt - inte det tråden handlar om)

Jag misstänker att @Polyfalante vill se om det finns ett samband mellan värdering av amerikanska företag och USD-kursen. Kanske sambandet inte finns mot just SEK utan mot en ”korg” av valutor - ett ”valutaindex”?

1 gillning

Jag tänker att sambandet snarare är positiva/negative förväntningar → priserna går upp/ned. Till exempel har ju ekonomin gått bra på senare tid, men pga tullkaosförväntningar har priserna rört sig nedåt. Hur ekonomin går kan i sin tur påverka förväntningarna.

Sedan undrar jag om det ändå inte kan finnas ett visst kausalt samband genom att priser är sticky (Apple höjer inte genast USD-priset på sina apparater med en faktor X så fort USD droppat i värde med en faktor X), men det vet jag inte hur man skulle kunna testa.

Då är nog “påverkar” inte det bästa ordvalet.

3 gillningar

Det var nog lite klumpigt uttryckt av mig och riskerar kanske att döda diskussionen. Jag ville bara inte att tråden skulle spåra ut av ytterligare en diskussion om huruvida handelsvalutan påverkar priserna.

Vad tråden handlar om är sambandet mellan dollarns värde mätt i SEK och amerikanska börsens värde mätt i SEK. Detta oavsett vad amerikanska börsens värde är mätt i dollar.

Men det är kanske en subtil och meningslös skillnad som bara förvirrar och stryper diskussionen.

1 gillning

Ja, det låter också rimligt. Vad jag funderar på är huruvida detta är relaterat till fenomenet att en viss hemviktning i flera studier visat sig ge lägre risk. Mätt på månadsbasis finns det ju ett starkt samband här, vilket torde innebära att valutarörelser påverkar ens värde. Så om man sötter en del av sina pengar i hemmamarknaden så kan man komma undan en del av dessa svängningar och därmed minska volatiliteten. Kanske jag till och med vågar kalla detta för ”valutarisk”? :smile:

Poäng där. Jag är dock intresserad av att diskutera kausaliteten. Jag har bara ingen specifik ståndpunkt i frågan.

Detta låter naivt och väldigt ytligt för mig.

Jag tror först och främst ingen vet hur ekonomin går. Bara hur den har gått på olika kort sikt historiskt.

Räntorna (på olika duration) sitter ihop med framtida förväntad inflation och ekonomisk utveckling. Vilket i praktiken syns som växelkuser på valutorna idag (valutahandeln är också framåtblickande).

Börsens pris idag avspeglar förväntan på framtida ekonomiskt utveckling.

Så om framtida förväntad ekonomiskt utveckling är god så ökar mängden investeringar och mängden pengar som skapas (genom lån) för investeringar ökar. Räntan handlas upp och mer pengar trycks för att hålla ner räntan på kort sikt. Vilket driver upp förväntad inflation och därmed högre förväntad nominell prisökning på aktier samtidigt som ökat värde på dollar (räntan handlas upp).

Jag är inte säker på att jag hänger med i hela resonemanget här, men att det handlar om förväntningar är ju såklart sant. Förväntningar på god utveckling driver upp priser på både dollar och aktier eftersom marknader år framåtblickande (framförallt aktiemarknaden).

Lite fundersam dock hur det hänger ihop med att dollarn brukar klassas som en tillflyktsvaluta som stärks i dåliga tider. Men det kan ju handla om att i förväntan om dåliga tider går både svenska och amerikanska företag sämre, men de amerikanska går fortfarande bättre i och med dollarförstärkningen. Till viss del kanske i och med de klibbiga priserna @havsekorre talade om.

I vilket fall som helst finner jag det relativt starka sambandet på månatlig basis intressant. Skulle du säga att det är rimligt att påstå, med tanke på detta, att en svensk investerare som köper amerikanskt index löper en valutarisk? Eller vore det en felaktig beskrivning?

Fast det driver omgående räntan. “Noll” durationsräntan är det som driver om pengar trycks eller inte, för räntan ska hållas till vad riksbanken bestäms. Medans lång sikt handlas på marknaden. Trycks mycket pengar nu → mycket investeringar nu. Högre framtida förväntad inflation och högre förväntad framtida avkastning nominellt.

Så vitt jag vet är förväntad avkastning på börsen som högst när ekonomin är som sämst.

Intressant detta med hur valutakurser verkar korrelera med andra marknader. Jag har själv noterat att min portfölj verkar svänga i takt med kursen för USDSEK och misstänker att det finns en liknande korrelation mellan min portfölj och USDSEK-kursen, som det gör mellan USDSEK-kursen och USA-börsens värdering i SEK.

Nu har väl min portfölj innehållit varierande andel av USA-börsen under de nästan 10 månader som gått sen jag startade portföljen och den innehåller dessutom stora inslag av andra tillgångar än aktier. Men jag har ändå haft liknande funderingar som de du har, om det t.ex. finns något kausalt samband mellan USDSEK-kursen och olika delar av min portfölj, eller om det är andra, yttre faktorer som styr.

Hur som helst tycker jag det skulle vara intressant att se hur olika delar av portföljen korrelerar med USDSEK-kursen. Kanske något jag tar tag i och försöker beräkna framöver.

Tillägg: Någon som vet vad den där portföljen “Avanzianens snitt” innehåller? Om det hade funnits som en produkt som man kunde investera i, hade den kanske kunnat vara intressant. Iaf. för de som ligger under snittet.

Självklart löper du en valutarisk i det fallet.