Okej, så stor jäkla brasklapp här: Jag är inte statistiker! Jag läste tillämpad statistik på universitetet för hundra år sedan och har glömt i princip allt. Mycket möjligt att jag gjort fel här, och den här studien är extremt amatörmässig. Det här är bara jag som var lite nyfiken på en grej, laddade ned lite data och gjorde en graf. Jag har gjort det i Numbers på en Mac. Det är inte ens Excel!
Med detta sagt så har jag funderat lite på det här med valutasvängningar. Det är en återkommande fråga här huruvida det innebär en valutarisk att investera i amerikanska börsen eftersom den är denominerad i dollar. DET ÄR INTE VAD DEN HÄR TRÅDEN HANDLAR OM! I den här tråden utgår vi ifrån att handelsvalutan är oväsentlig. Det vill säga att det spelar ingen roll att amerikanska börsen är denominerad i dollar. Håller du inte med om detta, ta gärna den diskussionen i en annan tråd.
Vad den här tråden handlar om är huruvida dollarns värde påverkar hur amerikanska aktier presterar mätt i kronor. Det kan verka som att detta är samma fråga, men det är det inte. Oavsett handelsvaluta så kan amerikanska företag värderas olika beroende på hur dollarn värderas. Ibland har jag läst folk mena att om dollarns värde sjunker så kan amerikanska företag bli värda mer, eftersom de ofta tjänar pengar i andra valutor genom export, medan de betalar sina kostnader i dollar. Så då borde de tjäna på en svagare dollar. Å andra sidan blir det ju tvärtom för importörer, som tjänar dollar och spenderar i andra valutor.
Oavsett, jag blev nyfiken. Spelar dollarkursen någon roll? Finns det någon korrelation mellan valutasvängningarna och börsens svängningar? Såhär gjorde jag min amatörmässiga analys.
- Jag laddade ned data från Handelsbanken för två fonder: Handelsbanken Sverige Index Criteria och Handelsbanken USA Index Criteria. Båda värderas i SEK. Historiken går tillbaka till 30 augusti 2011 för USA-fonden.
- Jag laddade ned valutahistorik från Riksbanken.
- Jag slog ihop all datan till samma tabell i Numbers. Jag gjorde en kolumn för den dagliga förändringen i procent för Sverige och Förenta staterna, och en ny kolumn för Förenta staterna minus Sverige. Det vill säga USA-fondens överavkastning i procent jämför med Sverige-fonden. Det betyder att ett positivt värde här innebär att Förenta staterna gått bättre än Sverige.
- Jag gjorde en liknande kolumn för förändringen i valutakursen SEK/USD. Ett positivt värde här innebär att dollarn blivit värd fler kronor, alltså dollarn har stärkts.
- Jag körde funktionen “COEFFICIENT.CORRELATION” (min dator kör på franska) i Numbers på de två kolumnerna.
- Jag gjorde en punktgraf.
Viktigt att notera att detta är gjort med daglig data från 2011 till idag. Månatlig data eller någon annan period kan visa annat.
Så vad är resultatet? Finns det någon korrelation? Numbers gav mig en korrelation på 0,30. Den är positiv men låg. Det vill säga att när dollarn stärks så tenderar USA-index mätt i kronor att överprestera Sverige-index. Men som sagt, 0,30 är ingen jättestark korrelation.
Här är grafen!
Spontant inte jätteövertygande. Det känns som att det främst är i extremfallen som trenden är tydlig. När dollarn stärks eller försvagas kraftigt på en och samma dag så slår det hårt på avkastningen, men i övrigt är det ganska klent med korrelation här.
Tänker att det vore intressant att göra detta på månatlig data också, för att se längre trender och se om det blir någon skillnad. Kanske ska se om jag kan filtrera tabellen senare, om jag orkar. Men det här var tillräckligt med jobb för idag. Tänkte att detta kanske kunde intressera någon annan som funderat på den här frågan, och kanske kan informera diskussionerna om valutarisken i framtiden.
UPPDATERING: Jag gjorde en enkel filtrering. Tog bort alla resultat utom det första varje månad och körde samma analys. Här är det alltså överavkastningen Förenta staterna minus Sverige jämför med dollarförändringen igen, men här jämfört med en månad tidigare. Här är sambandet mycket starkare! Korrelationen hoppar upp till 0,66, och grafen har ni här: