Bra att du försöker reda ut detta en gång för alla. Självklart håller jag med om den teoretiska grundpremissen - att handelsvalutan bara är en måttstock - men jag tycker nog att detta påstående behöver nyanseras lite:
Rent empiriskt stämmer inte detta för tidshorisonter < 1 år. Historiskt har svenska börsen tenderat att gå bättre än en globalfond (båda mätt i SEK förstås) när kronan stärks. Jag vågar inte med säkerhet säga vad orsaken är (finns många tänkbara förklaringar), men korrelationen finns.
@Polyfalante gjorde en tråd om detta, som jag inte tycker har fått tillräcklig uppmärksamhet:
I ovanstående graf har han laddat ned historisk USD/SEK-data och jämfört en USA-fond vs en Sverigefond på månatlig basis sedan 2011. Vi ser att sambandet är nästintill linjärt - de månader SEK stärkts med +5% har en Sverigefond överavkastat en USA-fond med ungefär +5% och vice versa. Korrelationen är 0,66.
Jag har själv dragit samma slutsats när jag lekt med backtester med olika grad av home bias, även om jag inte sammanställt det lika fint.
Som sagt - jag kan bara spekulera kring vad orsaken är, men rent empiriskt finns det ett samband där svenska börsen tenderar att gå bättre än globala (mätt i SEK) när kronan stärks, åtminstone på kort sikt < 1 år, och jag tycker att denna aspekt ofta missas i de teoretiska diskussioner som pågått på forumet. Pratar vi långa tidshorisonter suddas denna effekt gradvis ut och blir mindre relevant.