Köpa på sig ett lager av iPhones?

Att lagerhålla elektronik är vanligtvis en idiotisk idé med tanke på den tekniska utvecklingen.

Dock är iPhone extremt populär i Sverige och tror få kan tänka sig byta mot något annat. Läste att Apples varor skulle kunna stiga med upp till 50% i pris pga tullar.

Apple släpper samtidigt en ny telefon per år som presenteras på hösten så när ”nästa telefon” kommer är rätt lätt att förutspå.

Funderar därför på om det kan vara läge att köpa en gäng iPhone 16 och ha på lager för att sedan kunna sälja vidare efter prishöjningarna som lär ske pga importtullarna av komponenter till iPhone

2 gillningar

Var tillverkas iPhones? Vilka tullsatser från EU/Svergie förväntar du dig för det landet?

10 gillningar

Ska jag vara helt ärlig med dig, så är ditt förslag att köpa iPhone är som att spekulera i en enskilda råvara, aktie, branschfond, konstverk, bil.

Jag skulle aldrig göra detta.

Bättre att köpa en globalindexfond och vänta ut denna historiska händelse.

7 gillningar

Ni har nog rätt, analysen jag läste berör såklart priserna i USA så ett scenario är såklart en minskad efterfråga där och snarare prissänkningar i Europa (de tillverkas i Kina och Indien)

Det är väl främst om det blir ett fullskaligt handelskrig och EU vill straffa amerikanska företag specifikt oavsett vart varorna tillverkas.

Problemet är väl att du inte kan göra detta privat eftersom det skulle klassas som näringsverksamhet. Om du då ska köpa telefonerna i bolaget till konsumentpris, dvs dyrare än Apples egna återförsäljare, blir det svårt att göra arbitragevinster.

1 gillning

Det är väl inte säkert de åker vägen över USA. Många tillverkas väl i t.ex. Kina. Så det är ju lite surt att sitta på en massa massa Iphone om priset inte går upp.

Då är det nog mer att tjäna på att köpa på sig Switch 2 från “rätt” land. . . Nintendo har byggt galet många och förväntas sälja alla snabbt. . blir det tullar så är det helt absurda belopp som skall betalas extra av konsumenterna

Med tanke på hur halva världen börjat hata Trump, Usa och allt som har med dessa att göra… Risken kan ju vara att Samsung får ett uppsving, och iPhone börjar säljas igen när dina telefoner blivit gamla.

Hur har du tänkt att sälja dem? Om jag någon gång i framtiden skulle köpa en iPhone 16 på typ Tradera skulle jag inte kunna tänka mig att betala mer än de kostar idag.

iPhone tillverkas väl inte i USA så de lär inte drabbas av tullarna förrän produktionen läggs i USA. Med tanke på att det kommer nya modeller varje år tror jag inte det är en bra investeringsidé att lägga iPhone 16 på hyllan i väntan på värdestegring.

Just det där blir väl en grymt omtalad fråga framåt. .vart tillverkades saken egentligen o vilka tullar skall produkten ha. . .alla lite mer komplicerad produkter har ju delar från massa olika länder o delarna till delarna kommer från ännu fler osv

Fast det är ju marknadspris som gäller? Ökar nypriset ökar begagnat priser, dessa skulle ju dock vara oöppnade med garanti etc