Jag behöver seriös vägledning av nån som kan makroekonomi, om det möjligen kan finnas här?
Jag undrar hur man ska tänka angående sina värdepapper i US of A nuförtiden? Jag har ett par Länsförsäkringar-indexfonder till exempel, som jag tycker börjar bli en kvarnsten om halsen.
Samtidigt fattar jag inte tillräckligt av hur jag ska tänka om den amerikanska marknaden. Vad är det som händer med den i och med tullarna? Jag förstår att utländska varor blir dyrare att köpa i USA, men blir också amerikanska varor o tjänster dyrare för Europa?
Hur gör de svenska storföretagen nu, med stora aktieandelar i amerikanska bolag?
Jag tycker inte det verkar så luckrativt att stå kvar med fonderna i Nvidia, Apple och Microsoft osv. Jag har inte ens 10 K där och är så jädra sugen på att tacka för mig, få loss pengarna o köpa lite stadiga svenska aktier istället.
Går det DÅLIGT för dessa amerikanska företag nu? Jag fattar inte riktigt, för folk över hela världen borde väl vara lika beroende av deras tjänster nu som innan den Orange mannen startade sin shit-show? I synnerhet IT företagen borde fortsätta sälja sina produkter o tjänster. Vilket borde betyda att jag kan tjäna pengar på dem. Men nej, tydligen kan jag inte det via dessa fonder längre.
Handlar nedgången om att folk flyttar sina pengar från dessa bolag? Av vilka anledningar då?
Eller vad handlar det om?
Hur påverkas nämnda företag av tullarna?
Kommer bolagen plötsligt att bli starka igen inom en sisådär 6-12 månader eller kommer jag fortsätta se röda siffror under åratal framöver, utifrån Din kompetenta spaning?
Jag ser ingen annan ände än den med förskräckelse på gubbens manövrar. Jag tror man ska vara klar över att han kommer fortsätta att sabotera ekonomin effektivt och med hög hastighet.
Om du svarar mig “låt pengarna står kvar, men sluta sätt in nytt sparande”, förklara HUR du tänker. Av vilka skäl då? Jag vill inte vänta i 15 år på en vändning, jag har andra fonder till det.
Vad har du för tankar o idéer. Och snälla du, var snäll o förklara det du skriver som om du pratade med en treåring.
TACK!