Svenska fonder med USA-tyngd?

Jag behöver seriös vägledning av nån som kan makroekonomi, om det möjligen kan finnas här?

Jag undrar hur man ska tänka angående sina värdepapper i US of A nuförtiden? Jag har ett par Länsförsäkringar-indexfonder till exempel, som jag tycker börjar bli en kvarnsten om halsen.

Samtidigt fattar jag inte tillräckligt av hur jag ska tänka om den amerikanska marknaden. Vad är det som händer med den i och med tullarna? Jag förstår att utländska varor blir dyrare att köpa i USA, men blir också amerikanska varor o tjänster dyrare för Europa?

Hur gör de svenska storföretagen nu, med stora aktieandelar i amerikanska bolag?

Jag tycker inte det verkar så luckrativt att stå kvar med fonderna i Nvidia, Apple och Microsoft osv. Jag har inte ens 10 K där och är så jädra sugen på att tacka för mig, få loss pengarna o köpa lite stadiga svenska aktier istället.

Går det DÅLIGT för dessa amerikanska företag nu? Jag fattar inte riktigt, för folk över hela världen borde väl vara lika beroende av deras tjänster nu som innan den Orange mannen startade sin shit-show? I synnerhet IT företagen borde fortsätta sälja sina produkter o tjänster. Vilket borde betyda att jag kan tjäna pengar på dem. Men nej, tydligen kan jag inte det via dessa fonder längre.

Handlar nedgången om att folk flyttar sina pengar från dessa bolag? Av vilka anledningar då?

Eller vad handlar det om?

Hur påverkas nämnda företag av tullarna?

Kommer bolagen plötsligt att bli starka igen inom en sisådär 6-12 månader eller kommer jag fortsätta se röda siffror under åratal framöver, utifrån Din kompetenta spaning?

Jag ser ingen annan ände än den med förskräckelse på gubbens manövrar. Jag tror man ska vara klar över att han kommer fortsätta att sabotera ekonomin effektivt och med hög hastighet.

Om du svarar mig “låt pengarna står kvar, men sluta sätt in nytt sparande”, förklara HUR du tänker. Av vilka skäl då? Jag vill inte vänta i 15 år på en vändning, jag har andra fonder till det.

Vad har du för tankar o idéer. Och snälla du, var snäll o förklara det du skriver som om du pratade med en treåring.

TACK!

Du får ursäkta att jag inte adresserar dina frågor alls och dyker in här istället, för jag tycker att det här var det intressantaste i din trådstart.

Du bör/måste vara OK med att vänta 15 år på en vändning, oavsett om du köper amerikanska/globala eller svenska aktier. Historien har visat att aktier kan stå still så länge innan de återtar tidigare toppar. Det är ingenting någon av oss kan ha någon kontroll över vare sig Trump hålls med tullar eller inte.

Om du inte vill/kan vänta så länge ska det kapitalet helt enkelt inte placeras i aktieindexfonder, för det är för riskfyllt. Hur tänker du kring det?

Välkommen förresten! :wave:

6 gillningar

Tack för snabbt svar! Verkligen imponerande att någon läste det samma sekund som det publicerades! :smiley:

Du har såklart rätt i att det är långsiktighet som gäller.

Jag behöver städa upp bland mina fonder och vill ta bort det dem går sämst. Jag vill alltså ta de pengarna och placera i till exempel ABB istället. Där ser analytiker att det kan komma att hända ganska mycket positivt framöver. Jag vill äga aktierna själv i bolaget, jag nöjer mig inte med att jag har fonder som investerar i dem.

Är medveten om att jag tar risker som är stora med aktier, men jag är också medveten om att förtjänsterna över tid är högre än fonderna (enligt Aktiespararna).

Jag har en väldigt fondtung portfölj och är missnöjd med det, sedan jag började få ett stort intresse för aktiemarknaden (trots att jag ännu bara förstår lite, men jag har bara hållt på med aktier i ett par månader).

Idag har jag säkert 15 fonder, vissa med innehav i många liknande/samma bolag. Det tänkte jag inte så mycket på när jag köpte dem, men det verkar lite overkill tycker jag nu. Hur gör du där?

Jag har bara två aktier: Handelsbanken (gick ner 12% idag, en kuriosa) och A&O (danska börsen). Min plan är att behålla några fondgiganter, och förvärva minst 8 aktiebolag till inom helt olika branscher. Jag är HELT OK med att låta det ta lång tid. Jag behöver inte pengarna jag investerar, men jag kommer behöva dem om sisådär 25 år. Det är min sparhorisont generellt.

Tankar o tips? Ta gärna en titt på de initiala frågorna också, om du orkar i vill. :slightly_smiling_face:

Jag förstår… Många här på RikaTillsammans skriver ju nämligen under på att konsekvent överavkastning mot index (över t.e.x 10+ års tid) genom att välja enskilda aktier är i princip omöjligt för gemene man. Det gäller även genom att välja ett enskilt aktieindex som Sverige över USA bara för att Trump hålls med tullar.

Jag och de flesta här i communityt menar helt enkelt att det inte går att förutse. Oavsett hur kompetent och smart man är. Det blir lätt lite sektliknande men det är grundat på stark empirisk forskning, och i all välmening vill jag uppmana dig att reflektera kring om du kan avgöra vilka aktier och regioner som ska gå bäst på 10 års sikt, med tanke på:

har bara hållt på med aktier i ett par månader

Har du kikat på RTs introavsnitt #99? Där besvaras många av dina frågor indirekt. Spara och investera rätt och lätt 2024! | Kom-igång guide #99

Dvs svaret från mig och många andra blir att vi inte har några åsikter om hur tullarna påverkar eller inte påverkar bolag i USA/Sverige. Vi har bara åsikten att marknaden är effektiv och sköter det av sig självt i en global indexfond.

5 gillningar

Detta hänger troligtvis samman med utdelning.

Du har troligen gott om tid att lära dig.

1 gillning

Ok, jag hör er i att ni inte lägger så stor vikt vid de pågående tullarna/större händelserna och jag vet sen innan att många sitter kvar i sina val oavsett hur saker förändras.

Det är så klart klokt till en viss gräns, speciellt om man har långa horisonter.

Tack för tipset, ska lyssna.

Klart att det är omöjligt att förutse på soffan här ikväll, hur det kommer utvecklas under en 10 års horisont. Jag instämmer. Samtidigt tänker jag att man får vara kontinuerligt lite på tårna med sina aktier.

Om jag köper ABB idag så betyder ju inte det att de kommer gå som tåget i framtiden. Men det finns ju trender att spana in! Och där syns en trend, bland många andra branschtrender. Varför ska jag INTE vilja lägga några tusen där?

Hur tänker du runt fördelningen mellan fonder och aktier för egen del? Kör du bara fonder? Om du även har aktier, vilka börser prioriterar du?

Sen måste jag fråga vad du menar med “vad som kan verka sektliknande”?

Kag förstår att du vill varna mig från att göra misstag. Är tacksam för det. Tar med det framåt när jag utvecklar min strategi!

Ja det känns verkligen spännande! Är helt full av frågor, för detta var ju inget man läste om i skolan tyvärr…

Gör så. Men jag varnar dig, lyssnar du tillräckligt länge kommer du gå ur Aktiespararna :sweat_smile: :wink:

Jag förstår vad du menar, och om man nu investerar i enskilda aktier håller jag med dig att man måste vara påläst och på tårna.

Jag kör 98% aktieindexfonder och 2% kryptovalutor (för jag är bara en felbar människa :wink: ). Men nej, inga aktier sedan jag fullt ut accepterade att marknaden är effektiv och att jag inte kan överlista den.

Att diskussionerna tenderar att bli lite gråa och tråkiga när alla skriver under just på att marknaden är effektiv och att man ska sitta still i båten med sina indexfonder.

Det finns inte så mycket att diskutera då :joy: Eller ptja, om du utforskar forumet tillräckligt mycket kommer du i och för sig förvånas över hur länge och djupt man kan diskutera varför man inte sparar i enskilda aktier eller aktiefonder!

De flesta diskussionerna tenderar att handla om mer konkreta, privatekonomiska vardagsfrågor snarare än hur man investerar.

3 gillningar

Ja. Jag förstår sekttänket.

Saken är ju dock också att det inte är så säkert att man gjorde så smarta val när man köpte sina fonder. Strategin att sitta kvar i båten, utgår från att man väl ändå gjorde relativt goda val?

I mitt fall frågar jag: hur tänker du om att ha flera fonder med liknande innehav? Som jag råkar ha till exempel. Spelar det ingen roll?

Aktiespararna dissar inte fonder i stort. Men visst fasen jobbar de hårt för att förutse marknaden! Älskar att läsa deras och andras analyser (även om det är utmanande eftersom jag inte har någon fikonspråkshandbok…).

Tack så jättemycket för dina erfarenheter! Lärorikt och ödmjukande. Jag ska smaka på det här mantrat om att man inte särskilt enkelt kan överlista marknadens osynliga hand. (Dock finns det nationalekonomer som kritiserar även den idén).

Men men man måste börja någonstans. Och jag är så glad att jag skrev här och att jag fick så många svar. Imorgon ska jag lyssna. Sen handla och rebalansera mina misstag :sweat_smile:

Så är det. Sitter du med något annat än renodlade, globala indexfonder (och eventuellt en andel Sverige) så är ju det inte en bra båt som Jan brukar snacka om.

Så har du gamla fonder som kanske är aktivt förvaltade osv så bör du ju enligt Forskningen med stort F byta ut dem. Så är det.

Däremot inte:

:sweat_smile: Eller ja, du gör ju som du vill. Men gör det i så fall efter att ha lyssnat på avsnitt #99 och bildat dig en uppfattning om varför många investerar i globalt index.

Är mitt tips.

2 gillningar

Omg, ser att jag har ganska många räntefonder! Både långa och korta. :grin: De ska jag alltså byta ut?

För övrigt har jag till exempel Spiltan aktiefond Småland, Storebrand Emergin markets, SEB Sverigefond (samt småbolag), Prior Nilssons och AMF aktiefond.

Den enda globala indexfonden jag vet att jag har är Länsförsäkringar. Avanza Zero är väl också en sån? Den har jag.

För övrigt måste jag läsa på om dem jag har. Kankse har inte alla globala indexfonder “global index” i sitt namn…?

1 gillning

Mitt råd är att plugga på lite, gärna via RTs börja här avsnitt. Du behöver själv veta vad du vill äga och sälja. Eller, anlita en bra ekonomisk rådgivare, som tar betalt per timme.

Det är inte bra att be främlingar på ett forum om var du ska investera dina pengar. De kan ge jättebra råd, eller tvärtom.

Så hoppas du ger dig själv lite tid att sätta dig in i hur du vill investera.

För mig tog det cirka 7-8 månader av RT tittande för att lära mig grunderna, så jag visste vad som passade mina förutsättningar.

3 gillningar

Saitham har gett mycket bra råd!
Det där med att följa trender och att välja ut aktier för att man tänker att en viss branch ska gå bättre än någon annan är jag väldigt skeptisk till.

Man får tänka på att all den info som finns att tillgå har alla professionella investerare också, och antagligen ett tag innan dig.
Problemet blir då att när man som intresserad småsparare då ska agera på informationen så är det för sent. Informationen har redan påverkat aktiepriserna så att du inte har någon nytta av den längre.

Inget fel att köra en liten del av sitt sparande (brukar kallas lekhink här) tex 10% där man kan spekulera lite i enskilda aktier eller nichade fonder.
Men huvuddelen bör vara indexfonder med den största delen i globalfonder. Det är min åsikt.

Välkommen hit föresten! :slight_smile:

2 gillningar

Tack för bra synpunkter! Ja visst, jag behöver mycket kunska. Jag vill lära mig i gemenskap med andra. Det var därför jag gick med i Aktiespararna.

Det blir så ensamt att vara den enda i sitt sammanhang, som är genuint intresserad av sånt här.

Det borde finnas nåt liknande, en förening för fondsparare! Så att man kan träffas på riktigt/digitalt och lära av varandra. Titta på informativa filmer, diskutera, dricka kaffe och ha allmänt skoj.

Ska se om det finns nånstans…

1 gillning

Jaha är det “lekhink”, det :sweat_smile:?!

Tack för välkomnandet :smiling_face:

Jag tycker annars det är en bra idé att tala om och diskutera konkreta fondtips. Det är ju jätteintressant!

Man kan också dela med sig om vad man väljer att ha, tycker jag. Bara man inte hänger varandra sen om det går utför, utan ändå läser på o väljer själv.

För det kan ju finnas bättre alternativ :smiley:

Ok. God natt. Tror jag fått ut vad jag kan här i afton.

Nya erfarenheter från en något mesig och “sektlik”, men kanske tryggare värld? :face_with_hand_over_mouth:

Aktieintresset får jag tydligen förvalta på annat håll, i andra sekteristiska rörelser :sweat_smile:

Ska bli intressant att se vad jag landar i för strategi så småningom. Imorgon ska jag lyssna på avsnitt 99.

Lycka till med fondutväxlingen, Tomas!

3 gillningar

Till att börja med kan jag inflika lite, behåll eventuellt LF Global som den största andel, SEB Sverige indexnära (om det är den du har) 5-20% av totalen beroende på ditt temperament, samt låt Storebrand emerging markets vara en tiondel av LF+Storebrand EM totalen. Då har du en bra grundpelare. Sen kan du förstas skala av lite på dem ovan för att ha plats med lite Spiltan Småland, småbolagsfond, prior nilsson etc. men jag skulle personligen inte lägga mer än kanske 5% i vardera av dessa. Notera att det är viktigt att dina största andelar är breda, globala samt framförallt med låg avgift. Då har du lite att jobba med :wink:

Bra råd du fått redan också av övriga ovan :+1:

Eu har väl tullar mot USA? Eller varför blir amerikanska bilar så mycket dyrare här om inga tullar finns?
Verkar mer att eu ska dra fördelar i handeln och blir sura när andra gör likadant

Ja finns tullar, men framförallt är vanliga försäljningsskatter högre än i USA och våra priser är inkl skatt

USA har också tullar mot EU. Som andelen av totala handeln är båda på ungefär samma nivå (cirka 1%) redan innan Trumps cirkus började. Just bilar har EU 10% tull på, medans USA har 2.5% för personbilar men 25% för pickup trucks (det största marknadssegmentet i USA som står för över 1/3 av alla sålda fordon). Huvudsakliga skillnaden i pris förklaras inte av tullavgifter utan andra skatter och avgifter som appliceras oberoende av ursprung.

EU har överlag inte någon generell fördel i handeln mellan de två. Det är en MAGA-myt.

1 gillning

Tullarna mot bilar i USA har legat 4xhögre än vad USA tog mot EU.
Då passade det Europa naturligtvis.
Det borde inte vara tullar alls mellan liknande länder/stater då det drabbar konsumenterna.
Globala företag utan hjärta i ett land . Om de inte hade lagt produktionen i asien så kunde vi tillverka och använda produkter mer lokalt. Slipper transporter o tullar och har även jobb.