Hur bäst kartlägga utgifter?

Kan du inte fixa en stream när du gör det? Skulle vara intressant och se metodiken. xD Du kan ju blurra de riktiga siffrorna.

Nu kommer jag nog outa mig själv, men Money Manager EX sen 2009. Det nu… =P 15 års transaktioner.

Jag får ta med mig det där om jag nå’nsin gör nå’n FIRE-serie på tuben som jag funderat på… men jag tror nog det är ganska få som skulle tycka det var särskilt intressant.

Man vet ju vad alla fasta kostnader är så det behöver man inte följa upp mer än att man uppdaterar årligen. Det jag inte vet är typ mat och restaurang så det följer jag upp månadsvis. I övrigt är det inte så mycket utgifter förutom lite kläder, nån pryl ibland och nån resa. Det kan man lägga som en liten schablon i sin budget. I slutet av året tittar jag på mina totala kostnader under året och det brukar stämma ganska väl med min budget. Förstår inte alls varför man ska följa upp varenda beståndsdel på öret. Räcker med att få ett ungefär så man vet vad ens leverne kostar

1 gillning

Fördelen med att följa upp utgifterna löpande är att man ser om något börjar sticka iväg i kostnad, så att man tidigare kan åtgärda det. Men det kräver förstås mer nedlagd tid

1 gillning

Det tror jag inte alla vet.

Är du 43 år gammal och lever tillsammans med en partner & två barn och har delad ekonomi? Då låter din beskrivning samtidigt alldeles underbar och osannolik :joy: Min poäng är att vi alla har olika utgångspunkt och behov.

Kanske för att pengarna inte räcker?
Kanske för att få högre sparkvot?
Kanske för att kunna ge bort mer?
Kanske för att synliggöra & förstå sin egen resultaträkning?

Det du tar för givet kan vara ett svart hål av okunskap för någon annan.

Hoppas det här hjälpte dig förstå den andra personens incitament även om det inte behövs för dig i din situation.

8 gillningar

Ni som kartlägger alla utgifter, hur gör ni om ni har en utgift en månad som betalas en annan månad? Skriver ni den när ni har utgiften eller när ni betalar den?

Jag skulle för att det är roligt kunna tänka mig att kartlägga ALLT under en period men funderar på hur jag skulle göra med utgifter jag har en månad men betalar månaden efter.

De fasta kostnaderna tar man ju reda på en gång och sen är det ju bara att uppdatera årligen när värdena förändras eller när det tillkommer något nytt. Den familjekonstillation är inte kångt ifrån min egen, men vad ville du ha sagt där? Tar man reda på sina fasta kostnader, följer upp maten och höftar lite på det övriga så kommer man väldigt nära sina faktiska kostnader. Vill man dra ned får man ju under året tänka att man kanske skippar vissa dyra delar som tex resa eller ser över sina fasta. Det krävs en rejält ansträngd ekonomi om man måste följa upp varje öre.

Nja, det är nog mer beroende av personlighet. Själv är jag expert på att ljuga för mig själv och rationalisera onödiga köp. Det blir mer ett sätt att vara ärlig mot sig själv.

1 gillning

Försökte med det belysa att en privatekonomi kan ha olika volatilitet. Att en parameter som påverkar det kan vara hur många kockar som är inblandade i privatekonomins intäkter & utgifter. Särskilt om kockarna inte ser helheten eller tar hänsyn till sin egen påverkan i relation till de övrigas.

Jag försöker inte påverka dig eller vad du ska tycka om rubriken i tråden, jag försöker bara bredda bilden av hur olika våra behov (och därför även nytta) ser ut.

1 gillning

Jag också på så sätt att jag brukar överskatta nedsida och ofta positivt bli överraskad. I budgeten brukar jag överskatta lite i överkant snarare för att vara säkert på att den hålls.

När det gäller onödiga köp är det framförallt inte kostnaden som är problemet utan snarare att dra på sig mer skit att ha ångest för att man inte använder. Jag strävar åt att använda upp saker och minska prylar i hemmet. Det ger en stor tillfredsställelse när man känner att man använt något jättemycket och att det nu är så slitet att man kan kasta med gott samvete. Samtidigt blir det faktiskt lite ångest att köpa något som ersätter eftersom det krävs så mycket research och sökande innan man hittar en ersättare.

Använder tjänsten YNAB - You need a budget sedan några år tillbaka. Som hobbyekonom är det skönt att skilja på var pengarna finns (bankkonton, sparkonton etcetera) och vad de ska användas till (hyra, mat, semester 2025). Tidigare försökte jag göra uppdelningen med olika konton på banken, men det blev bara klydd.

YNAB bygger på den traditionella kuvert-metoden. Vid lön placeras alla pengar i olika kuvert och utgifterna tas sedan från dessa kuvert.

Genom fem knapptryck importeras alla utgifter från Revolut till tjänsten och kategoriseras efter vad jag tidigare valt. Nya, okända, utgifter behöver alltså kategoriseras manuellt. Räkningar som betalas behöver manuellt läggas i i appen. Det finns möjlighet att importera CSV-fil för att stämma av de manuella inmatningarna med exporterat kontoutdrag från bank.

2 gillningar

Ja det finns säkert fler på forumet som använder ICA Banken och om den är tillräckligt lockande kan den garanterat justeras för att bli kompatibel med andra kontoutdrag.

1 gillning

Känner igen mig. Vet vad jag köper och behöver inte ha en budget. Kollar i slutet på varje månad över hur läget ligger.

1 gillning

Bjud in axr om du vill visa hur man har koll på allt… :wink:

Rika Tillsammans poddavsnitt 379-426 - genomgång och excelexercis med @axr :wink:

2 gillningar

Där tappade du alla utom 3 hängivna fans… :joy:

”Och på den här sidan är kategorierna för hamburgare! Ja, precis! Du behöver trycka page down bara några gånger till, så har du sett alla!”

2 gillningar

Jag skulle säga månaden utgiften uppstod, eftersom det man oftast vill veta är vad man spenderar pengar på och varför - vilket beslut eller behov gav upphov till utgiften, och vilken månad det behovet uppstod. Själva kassaflödet är mindre viktigt i en privatekonomi.

Jag använder appen Zlantar. Jag blir lätt uttråkad och glömmer bort saker om de inte fungerar mestadels automatiskt, så det är en stor hjälp.

2 gillningar