Jag är ny i den här världen, men har nu tänkt att prova att investera lite i månaden.
Lite kort om mig, så har jag haft pensionssparande i Roburfonder sen 20 år samt en del via mitt arbete (i Danmark), men jag har inte riktigt själv engagerat mig.
Nu har jag så skaffat ett Nordnetkonto och har en plan om att avsätta någonstans mellan 1000-2000 DKK/mån.
Min initiala tanke är att gå på ett månadssparande, eftersom man inte får många aktier och kurtage äter allt för mycket. Utan allt för mycket kunskap, har jag en tanke om att satsa på några indexfonder (tittat på Nordnets egna), men så är jag också nyfiken på Indien.
Som jag förstått ät Indien ett land med gigantiskt potential, där man ska vara medveten om att det också finns risker som kanske inte är lika stora i mer välkända farvatten.
Nu till mina frågor till er som har mer kunskap och erfarenhet:
Har ni några tankar om vilka fonder (eller ETF:er) man ska gå för? Därtill, hur ska man dela investering, ska man dela det jämt över det man satsar på?
Har tittat på:
Nordet Teknologi Index
Nordnet USA Index
Nordnet Global Index
Jupiter India Select
Danske Invest India A
Fidelity India Focus A
Franklin India A(acc)
och om man ser på den sista finns det en ETF som heter något mycket snarlikt, men betydligt lägre avgift.
Franklin FTSE India UCITS ETF
Är det någon av dessa som är helt fel/dum?
Är Franklin fond och ETF, tätt på varandra, så att det är betydligt bättre att gå för det ena eller det andra (ETF antar jag, då det är lägre avgift)?
Hur ska jag fördela, tänker det är dumt med en jämn fördelning, då det ger en hög vikt på Indien?
Hoppas mina frågor inte är allt för dumma och att någon har lust att ge sitt input.
Jag tycker att man ska hålla det enkelt och fonder är enklare än ETF:er. Nu har jag nästan bara global index, men jag väljer bara ETF om det inte finns något fond alternativ (t ex lite Bitcoin i lekhinken).
70% global Index
15% investmentbolag
10% globala småbolag
5% tillväxt
Sedan har jag Fidelity India i lekhinken, högre risk och utgör ca 5% av totala investerade kapitalet. Har inte legat på plus ännu sen jag köpte i början på augusti… Alla Indien fonder går väldigt lika för stunden, ett lyft på 1.50% en dag och sedan dropp med -1.75% några dagar senare… Lite halvt osäker marknad samt dyra avgifter, men tänkte det kan vara kul att ha den som lek-fond till såpass liten del av totala kapitalet.
Du är inte den enda investerare som ser detta. Det leder till att marknaden (investare är beredda att betala för potentialen). I praktiken gör det att redan nu är potentialen inprisad vilket ger lägre avkastning. Det som håller ner priset marknaden (investerare är beredda att betala) är risken att det går åt pipan.
Helt enkelt är börsen framåtblickande, så det finns igen direkt ekonomisk fördel att satsa på en region eller annat med “potential”. Risk och framtida avkastning speglar varandra.
Det finns inte mer avkastning att hämta i något som har framtiden för sig. Ta inga bett emot marknaden (koncentration i region t.ex.) utan fälj marknaden. Det görs enklast med marknadsviktat globalt index.
Så med andra är det bäst att jag slopar min Indienfond, då den högst troligt inte har jättemycket att ge framöver och förhoppningen är positiv avkastning? Och satsa enbart på marknadsviktat sparande?
Typ, egentligen innebär det bara att risken att det går åt pipan ökar precis lika mycket som möjligheten till högre avkastning. Så om du tänker potential i förhållande till risken så stämmer det.
Sen kan man ta flera sånna här bett på olika regioner justerat för risken i varje region genom att:
Då kommer faktiskt din totala portföljs risk gå ner mer än vad avkastningen går ner. Eftersom du sprider riskerna och de till viss del är kopplade till varandra. Går en region dåligt avkastningsmässigt går en annan bra.
Det som är otroligt viktigt här är att kopplingen mellan hur ekonomin i en region går och hur börsen går i samma region är mer eller mindre noll. Börsen har nämligen redan innan ekonomin går dåligt gått upp i pris för folk ser att det är mycket utveckling som kommer komma. Börsen är framåtblickande så att säga.