Kan bli framförallt smidigare och du slipper courtage, växlingsavgift och spread som annars tillkommer. Man bör köpa etf:er för större belopp och man ska månadsspara.
Hade hellre valt fond på fondo för 1,2% som du fick tips om här ovan.
Skulle du vilja förklara varför, för jag får inte ihop det?
Franklin FTSE India finns tillgänglig för månadsspar på Nordnet, alltså inget courtage. Varje månadsköp kommer alltså generera 2 x 0,25% (valutaväxling) + 2 x 0,27% (spread) = 1,04% i extra avgift jämfört med att köpa Jupiter India (inräknat 1 köp och 1 sälj).
Det skiljer 1,2% - 0,2% = 1% i avgift mellan Jupiter India och Franklin FTSE India, förutsatt att fonden köps på Fondo.
Alltså tjänar man på att välja ETF:en framför fonden redan efter 1 år.
Missar jag något? För jag upplever att det finns en ogrundad rädsla för ETF:er på forumet.
En NAV fond kan inte vara 100 % investerad då den behöver ha cash redo för att köpa ut investerare som vill sälja. En ETF kan vara 100 % investerad då andelar säljs på börsen så i teorin så borde ETF ha högre avkastning än NAV fonden. ett till poäng till ETFen
Även om den inte hade varit courtagefri hade det nog lönat sig med ETF, eftersom TS skriver att horisonten är 10-15 år
Minsta courtage på Nordnet är 1 kr. Vid månadsspar 200 kr kostar alltså courtaget 2 x 1/200 = 1% för ett köp och ett sälj. Det tjänar man in redan på 1 år med ETF:en istället för fonden.
För mig solklart ETFen som blir billigare. Det är just när man bara har dyra fonder att tillgå som ETFer är ett bra alternativ. Brukar betala sig på under ett år. Men håll inte på att gå in och ur innehavet.