Älskar fest ![]()
Det börjas med bastubad och bubbel och fortsätter med middag med mera bubbel, långklänning och lite dans
.
Största utmaningen blir att rasta hunden🐕 bland smällarna- hon är rätt cool dock.
Vi bor på lglesbefolkat så sällan man ser fyrverkerier här eller samlingar med människor. Vi brukar äta lite extra gott duka lite fint men sällan dyr champange då maken oftast jobbar under nyårsnatt/ nyårsdag. Bäst betalda helgjobbet på året för honom så vi brukar fira mer på midsommar när han alltid är ledig och vi har bröllopsdag.
Vi brukar dricka mousserande vin på förmiddagen, i år blir det Champagne eftersom vi förtjänar det efter en jobbig höst.
Till middag blir det alltid något med fransk potatisgratäng. I år blir det ryggbiff och kalkon till.
Efter tolvslaget en lite dyrare, 500-800 kr, Champagne och sedan tjuvtittar vi på andras fyrverkerier om det är några.
Kommer antagligen inte att fira alls. Kommer att sova vid tolvslaget. Gillade nyår förr om åren när man var yngre och kunde festa hela natten. Men nu med småbarn och en annan syn på vad som skapar glädje så låter jag hellre bli.
Detta året så åkte vi iväg till en av våra favorit restauranger första dagen på året istället och åt lunch. Kanske blir en tradition att fira in det nya året på det viset.
Blir samma här. Första gången i mitt 50åriga liv jag är själv på Nyår, men känner för det detta året av olika skäl. Så snart har jag testat det med. ![]()
Tycker om nyår, har oftast firat med vänner med barn i liknande ålder, varit ansvariga för varsin rätt, etc. I år åker vi och hälsar på den sista au pairen vi hade som nu bor i Spanien, ska bli superkul. Vi ska laga mat tillsammans på kvällen, sedan kanske gå ut på byn - tydligen stort firande på torget.
Välkommen till forumet @Noorke! ![]()
Vi tar det väldigt lugnt, brukar faktiskt bara vi fira vi själva. Enda skillnaden är att vi gör det lite finare att sitta vid stora matbordet istället för köket och att Caroline brukar göra Tiramisu till efterrätt och vi reflekterar lite mer, vad har varit bra under året och vad önskar vi för det kommande året.
Sedan brukar vår yngsta kämpa för att hålla sig vaken till midnatt för att se fyrverkerier. Caroline brukar sova vid midnatt, hon går ju på en mat- och sovklocka som Skalman… ![]()
Haha, nej, vi får ta tag i det här. ![]()
![]()
Jag tycker om att reflektera, om livet och ekonomi.
Hur vill jag leva? Vad är viktigt för mig? Vad mår jag bra av (göra mer av detta 2024)? Hur kan jag utvecklas mer och bli en ännu mer medveten person? Jobba mer som volontär?
Vad ska jag una mig 2024 (jäkligt snål mot mig själv…), vart vill jag resa? Ska jag flytta?
Jag firar med ett gäng singlar som bara ska mysa och äta gott. Lugnt och skönt avslut och en härlig start på nästa år.
Finns bara möjligheter i min värld ![]()
Bjuder hem föräldrarna på extra god middag, efterrätt, lite snacks och umgänge. Titta raketer vid tolv. Slut.
Samma varje år förutom vad som äts.
Är bjuden på gomiddag hos vänner i annan stad. Glittrig klädsel är påbjuden. Ser fram emot det.
Ifjol var jag på tyst nyårsretreat på en kristen kursgård. Reflektion och promenader.
En annan gång antifirade jag med en väninna och vi satt i pyjamas i soffan och hade filmmaraton.
Omväxling förnöjer ![]()
Jag uppskattar nyår som tid att fira att man fått leva ett år till. Måste inte vara märkvärdigt, det viktigaste är att ha trevligt sällskap.
Vi firar med vänner. Börjar vid lunch genom att grilla korv utomhus och dricka bubbel och varm choklad. Detta är bästa delen av nyår. Ibland pausar vi lite innan vi ses igen på sen eftermiddag och lagar mat tillsammans och bara hänger. Vid midnatt tittar vi på raketerna och sedan kör vi hem. Ibland skålar vi vid 12-slaget men oftast alkoholfritt eftersom det inte är gott att dricka så sent och någon ska ju köra.
Tack! Fint community du har skapat
Jag har nog lyssnat på podden i minst 2 år, men inte tagit mig till forumet förrän nu. Börjar starkt med att diskutera nyårsplaner ![]()
Aha, om jag skulle gissa hade ni haft middag med vänner och suttit och pratat livshjul och planer för 2024! Men det är helt klart lite mer utmanande med barn ![]()
Älskar detta! ![]()
Jag funderar mycket på vad det ska bli av 2024.
Har hittills kommit fram till att jag vill vara mer social, både med egna vänner och tillsammans med närmaste familjen.
Att jag skulle vilja våga starta företag vid sidan om nuvarande jobbet.
Att jag vill vara mer kreativ och skapa något som dokumenterar livet, t.ex videodagbok eller liknande.
Vill ha in mer lekfullhet och nyfikenhet - testa nya grejer!
Älskar nystarten med nyår ![]()
Men nyårskvällen i sig… nä, där har jag ofta prestationsångest och känner mig tråkig ![]()
Ljuvlig målsättning! Leken är så viktig för vårt välmående, och gör oss till bättre människor även för andra tror jag. Kan rekommendera att testa improvisationsteater…
Hur kan du ha prestationsångest och känna dig tråkig på nyårsafton? Hur är det ens möjligt?
Haha, ja hur är det ens möjligt?! ![]()
Nyår har en sån inverkan på mig. Vi har barn (7 & 9) som vill att det ska hända något speciellt. Vi hade ett skittråkigt nyår förra året.
Varken jag eller min man gillar att laga mat, så jag får prestationsångest av tanken på att bjuda hem på middag, om det inte är nån jag känner väldigt väl. Nu hade vi först gjort andra planer (resa bort) som vi avbokat pga vädret, så nu har vi ärligt talat inga vänner att fira med. Många har flyttat långt bort, mina syskon vill fira ensamma, grannar har planer osv. Vi kommer säkert få till en bra kväll, tänker att det blir middag inne i Malmö, kanske lånar jag vårt supermysiga kontor vid Lilla Torg för tv-spel och sällskapsspel osv.
Men kul att höra hur andra ska fira för inspiration och pepp! ![]()
Jag tycker verkligen att livet blivit lite för seriöst och tråkigt. Småbarnsliv och karriär har gjort det så… förutsägbart.
Tänk på att “något speciellt” inte måste vara flashiga utlandsresor eller hemlagad trerätters. Det kan också vara korvgrillning i naturen, eller kurragömma på ditt kontor, eller knasiga uppdrag där barnen får samla ledtrådar, eller ett biobesök eller plaska i badhuset… Nåt tokigt som de minns.
När våra barn var så gamla firade vi en gång i Malmö på hotell utan några andra. Vi åt på restaurang och hängde sedan på hotellrummet. Vi hade köpt ett ”spionpaket” på typ Grapevine eller något liknande som barnen tyckte var jättekul. De fick bli spioner, med spionnamn och lösa olika uppdrag. Krävdes lite förberedelser hemma men blev en hit.
Har köpt liknande Harry Potter-paket som också varit uppskattat.
Med raketrädda hundar åker jag och tjejen ut till sommarstugan, och spenderar några dagar där. - På nyårsafton blir det 1+3 rätters meny med tillhörande drycker.
Först börjar vi med:
- Rökta ostron med ett stänk av grillad citron – till det dricker vi Raventós i Blanc De la Finca fr. 2020
Sen tar vi:
- Djup och fet hummersoppa med kall, krispig dillagrad fänkål – till det testar vi Vouvray Domaine Des Lauriers fr. 2022
Sen kommer:
- Sotad, timjan-och-lingon gravad dovhjortsfilé (som är lagd i skogarna vid sommarstugan av oss) som röks innan servering, betor av olika sort, krispigt friterad potatis och en drypande ostronmajonäs (eller sardell-och-kapris) toppad med små, frysta rosa lingon och friterad kapris. – här dänger vi på med ett brutalt rött från Uruguay, Gimenez Mendez, Premium Tannat fr. 2020 för att möta upp den feta såsen.
Sen avslutar vi med en:
- Körsbärspulverrullad cheesecakeboll, täckt av ett sockerlagskaramelliserat krispigt lager med kanske lite tunnt hyvlada vitchoklads flingor och någon varm körsbärssås – och till det poppar vi en inte så stark, bubblig Lambrusco Reggiano Dolce
Vi kommer nog bli skitfulla och somna vid 21. Sen på nyårsdagen skall vi ut och jaga.