Nytt år nya möjligheter

2024 är nu här :blush:
Börja med 100dagar ”cleansing”. Det betyder köpstopp av kläder/saker/inredning, ja allt som inte är ett absolut måste. Det blir även 100 dagar godis/snacks/snabbmat-stopp (börjar alltid mitt år så :blush:).

Sparande mål för 2024 är 120000kr.

Jag kommer fokusera mer på vad jag verkligen vill utifrån min boendesituation, har två tankar som totalkrockar, finns det något sätt att få dom att samsas?

Skall ge mig ut på dejtingmarknaden :face_with_peeking_eye:, har verkligen haft 0 intresse av detta under ett antal år men känner att jag trots detta måste ge det en chans. Vill inte dö ensam :grimacing::heart: (har en del år på mig förhoppningsvis :smile:)

Var 100e dag skall jag göra en utvärdering av hur jag ser på vad jag åstadkommit/om det tillkommit nya tankar/mål/hur jag känner och vad jag vill :blush:

Hur ser erat 2024 ut? Har ni några tankar/löften/mål?

11 gillningar

Klädköpstopp, fortsatt buffertbyggande och strömlinjeformning av investeringarna, röra mig ännu mer och ta tid till mig själv. Samt… FIRE.

9 gillningar

Jag och min fru ska försöka oss på en lite mer omfattande kick-off (inspirerat av podavsnittet för ett par veckor sedan) istället för att “bara” gå igenom ekonomin tänker vi, så får vi se var det landar :slight_smile:

Det svåra blir att hitta tiden bara :see_no_evil: Jag blir verkligen imponerad av hur en del på forumet lyckas sätta av stora mängder tid och gå igenom alla aspekterna av livet mer eller mindre, men det är väl småbarnsåren som känns… :grimacing: i värsta fall får vi helt enkelt vänta några veckor till, för det behövs nog barnvakt om vi verkligen ska få till det och ha roligt samtidigt, annars blir det lätt på kvällen när båda är helt slut och då är man inte särskilt kreativ.

5 gillningar

Jobba mindre är temat för 2024. Inte ta på mig extrauppdrag. Ägna mer tid åt familj och vänner.

Mvh Kroken

9 gillningar

Ja, det är det. De går över. :joy:

3 gillningar

Spendera mera på mig själv samt odla vidare på lillgrabbens intresse för friluftsliv och fiske.

4 gillningar

Ska få ändan ur å avregristera firman, samt planera å sälja produktions maskinerna så man får mer plats för bilarna…
Vart inspirerad att bygga en bana på tomten för träning av enduro körning över stockar å stenar…

3 gillningar

Jag ska komma till skott och trycka på FIRE-knappen, helst innan sommaren, om inte börsen kollapsar innan dess. :sunglasses:
Mer golf och tennis, om kroppen håller för det. Det är rätt mycket sådant redan idag. :slightly_smiling_face:
Frun trivs med jobbandet, så FIRE för mig innebär säkert att jag får ta över några av hennes vändor med hunden.

8 gillningar

Jag ska jobba med att tycka mer om mig som jag är.

Jag har hela tiden en kritisk röst som säger jag kunde ha gett lite mera, uttryckt mig på ett bättre sätt, handlat smartare, prioriterat annorlunda, att jag borde…
Jag är jämt snål mot mig själv, både vad gäller materiella inköp som mentalt beröm. Min inre röst är inte den snällaste…

Så jag ska jobba på olika sätt att tycka mera om mig själv, heja och berömma mitt jag och känna att jag duger <3

19 gillningar

Min checklista för 2024!

1. Fortsätta söka efter ett minijobb!

2. Få rätt mot FK, eller försöka så gott jag kan.

3. Pyssla på kolonilotten, fönstermontering, målning, grindvalv och plantering är planerat.

4. Fortsätta med Traderaförsäljning av mina gamla prylar.

5. Få ordning på min stela höft.

6. Träffa mina vänner oftare, känns som hela hösten försvann. :see_no_evil:

12 gillningar

Mitt mål är att skaffa körkort. Frugans är att skaffa barn. I övrigt kör vi nog mest på som vanligt.

6 gillningar

Jag hoppas du är med på hennes plan också.

”-Dä ä bar å åk!”

1 gillning

Jodå, körkortet är också tänkt att förenkla barnhanteringen, så vi är någorlunda synkade där.

3 gillningar

Såg denna på YT idag, en av få ekonomiprofiler jag följer utöver RT.

https://youtu.be/gnghXT8C5QM?si=-_jHvOzrqEZYhbVY

Atomic habbits författaren gästar Erika Kullberg, de pratar om bland annat hur man håller nyårslöften och skapar nya vanor.

Obs
På engelska, Erika bor i USA.

1 gillning

Ursäkta mitt tjat - men jag har så stora förhoppningar på att förbättra min hälsa genom att gå i pension om två månader…jag mår så mycket bättre när jag inte jobbar och kan lyssna på min kropp och lägga upp mina aktiviteter helt efter dagsform och mående. Hoppas därmed även kunna dra ner på medicinerna å bli lite mer levande…

9 gillningar

Erika har en del intressant på sin kanal, men Atomic Habits orkade jag mig inte ens genom. Så otroligt sunkig och självgod USA-stil i boken.

Bättre live kanske? :sweat_smile:

1 gillning

Det var helt ok, sen är det ju amerikaniserat, då det är hennes publik.

Men lite lika RT att forskning och långsiktighet är viktigt. Med vissa avstickare.

Men tror det är nyttigt att få även lite USA perspektiv, då mycket man äger är baserat där.

Rent ekonomiskt, är det inte bättre att handla kläder Jan/Feb och Mars (innan löning)? För att sedan ha köp stopp? Tänker att då kastar dom ut kläder för att få nytt på hyllan :slight_smile:

Skön tråd!

Jag har ett privat och ett professionellt mål:

• att spendera i princip allt jag tjänar på familjen och mig själv - vi är på ”glidepath” till FIRE med ca 15 år till pension, och tillräckligt sparat efter några sparsamma och arbetsamma hundår. Vi hoppas spendera på att äta ute, resor, aktiviteter för barnen och kulturevents.
  • att göra en riktigt bra deal med ett större läkemedelsbolag kring ett av våra projekt så att jag drar in resurser till företaget. Vi kommer då kunna accelerera utvecklingen av ett läkemedel för riktigt sjuka barn som annars hamnar i malpåse. Ev bonus som kan följa av en sådan framgång skulle dessutom förkorta tiden till FIRE ordentligt.

(Dessutom vill jag äta mindre kött, ha mindre skärmtid, och träna mer, men det ser jag mer som permanenta ambitioner snarare än konkreta mål för just 2024.)

Gott Nytt År allihop!

Med vänlig hälsning,

F

4 gillningar

Funderar på att börja röka.

4 gillningar