Brott mot min bubbla. Eller bubblan jag halvt är kvar i sen tonåren. Hon med dreads och barfota året om. Hon som skulle bo i en van och bara tjäna det hon behövde. För hon älskade frihet!
Framtiden kom och barn, man och torpet i skogen. Och sen, insikten om att två löner kommer och går. När man värderar om sitt liv efter barn och man ser att yrket man valt (lärare) inte passar så behöver man plugga igen. Tillbaka vid skolbänken på universitetet och pengarna räcker inte! Panik.
Efter att jag hittat podden (var nått år sen) men toklyssnat senaste dagarna inser jag nu. Att jag måste ha en plan.
Gått igenom inkomster och utgifter.
Sagt upp abonnemang.
Betalat av dyra ”lyxköp” på klarna. Jo tack jag vet!!
Har några kvar …
Lån på huset på 1.1 mil amorterar 4tusen plus ränta 1.45.
Tack och lov har jag sparat åt barnen i foder i 5 år. Men till mig själv. Nej!
Nu ska det avsättas 1000 kr till lysa
Men också börjas spara till en buffert.
Målet från 35-45 - Ha en buffert på 50.000
Ha mist 150 tusen på lysa.
Ha ett välbetalt jobb.
Börjar nosa på FIRE.
Min hippie vrider på sig och knorrar.
Jag själv kan inte riktigt bärga mig på tanken att faktiskt ha alla pengar jag kan behöva!
Nu då?
Ja, förutom sparandet och lösa alla onödiga köp. Behövs det ju mer pengar in. Den är den svåra ekvationen. Barn på 2 och 4. Studier från 08-17. Vab. Kan ju ta vikariat. Men ger inga stora pengar.
Ursäkta för rörigt inlägg.
Det var nog en liten presentation och kanske lite en start för att se om någon hade tips på hur jag ska ta mig framåt nu.
Jag vet inte om det är så att jag läser in för mycket för att inlägget blev lite rörigt, men det känns som att du vänt på en 5öring och ska helt åt andra hållet helt plötsligt. Börja med att bara strukturera hur det ser ut idag.
Har du sagt upp abonnemang så borde det ju finnas lite mer pengar över som skulle kunna gå åt att betala dina konsumtionslån i lite snabbare takt än du tänkt innan. När du väl betalt dem, så borde du få ännu mer pengar kvar i slutet av månaden om du har samma inkomst som idag.
Jag förstår att det kommer ta tid. och att det krävs förändringar i beteenden och sparande.
Alla avbetalningar ska resultera i sparanden.
Tror jag mest skrev av mig i min nya insikt.
Att jag typ vet vad jag vill när jag blir stor.
Har alltid varit lite vilsen men nu börjar det bli lite klarare. Letar väl efter kunskap just nu. Och ett klimat där det är okej att va som jag är och börja utforska det som för mig varit ”för andra”. Dvs ha goda ekonomiska tillgångar.
Hej och välkommen till forumet! Även om jag själv är superny här!
Grattis till insikten från en fellow hippie-själ! En hippie-själ som dock för rätt länge sedan insåg att det kan innebära en väldigt dyr livsstil som antingen får finansieras mha besparingar på börsen eller ännu mer arbete för att betala skulder. Varken hönsen, odlingarna eller biodlingarna lönar sig väl direkt på denna lilla skala, och kan kosta rätt mycket, och de hållbara idealen kräver ibland rätt dyra investeringar, plus att jag gärna skulle vilja kunna gå ner i arbetstid en dag i framtiden… dyrt! Pengar är ju faktiskt frihet, så jag tror att du är helt rätt ute utan att behöva känna att du ska bli en helt ny människa, om du inte vill det dvs! RT har ju också en väldigt sund och hållbar syn på ekonomi vilket också rimmar väl med hippieandan, tycker jag!
Jag investerar i Lysas hållbara portfölj och började precis innan pandemin. Det har gått trögt länge men jag blir ändå väldigt förvånad över hur snabbt det går att bygga upp ett kapital. Vi har lagt ner mängder av pengar i huset som var ett läckande ruckel utan uppvärmning och med en 30l varmvattenberedare när vi flyttade in. Trots det har det lilla vi kunnat avvara i övrigt på 2 medelmåttiga löner gjort att vi nått en bit över de mål du satt upp sedan vi började i november 2019, så jag tror definitivt att du har potential att kunna nå målen, speciellt inom den tidsramen (förutsatt att du är i början och inte slutet av 35-45års perioden😅).
Ett tips är att försök att inte förlora dig helt i spar-biten, hitta ett sätt där du kan jobba mot ekonomimålen och ändå leva lite under tiden, precis som Jan och Caroline pratat om mycket. Mitt misstag är att jag varit för rädd att spendera pengar sedan jag började spara för fyra år sedan, vilket gjort att jag hållit tillbaka på mycket av mina nöjen och jobbat hårt både på gården och dagsjobbet för att jag hellre jobbar hårdare själv än att lägga pengar på något som skulle bespara mig tid och arbete, vilket t.ex gjort att trädgården inte blivit en njutning i augusti utan något jag vill kräkas åt istället. Det tror jag hade kunnat undvikas, särskilt som vi knappt firar när ekonomiska mål uppnås. Jag har lovat mig själv att jobba på den biten i år, vill själv inte stå där när jag är 45 och vara missnöjd för att jag varit för snål, även om jag på det stora hela är nöjd.
Om du vill ha mer tips om hur du ska ta dig vidare så kanske du behöver vara mer specifik, typ hur ser konsumtionsskulderna ut, är det avbetalningar, vilka räntor osv! Annars, bara för att slänga ut ett tips, så är det att budgetera, och om du har en partner, prata öppet med hen om ekonomin, särskilt om ni delar hushåll och har barn ihop.
Åh jag blev så otroligt glad av ditt inlägg! Låter som ditt liv är lite av ett copy paste på mitt. Har också köpt ett rukel som kostat mycket tid och energi. Men älskar att bo som jag gör med mina odlingar och höns.
och vill leva friare i framtiden. Dvs mer pengar så jag kan styra min tid. Utveckla företagandet. (Säljer lite grönsaker och ägg)
Jag är är nyfyllda 35 så jag tänker 10 år av att bygga en stabil ekonomi.
Det kommer komma några större utgifter på vägen. Bygga ut eller flytta. Bor litet och barnen växer.
Men fram tills dess har jag min nya utbildning och troligen ett mer välbetalt jobb än innan.
Mitt råd är att ta det lugnt med barnsparandet. Använd hellre pengar till att ge familjen en stabil grund, samt en inte sönderstressad mamma över ekonomin samt med extrajobb.
Spara till dem hinner du göra senare. Och skulle det bli så att du inte hinner det så har de mått bättre av en fin barndom än x antal tusen då de fyller 18.
Jag fick själv en slant när jag fyllde 18, var trevligt att ha tryggheten efter gymnasiet samt i högskolan. Men bättre var det då jag fick en gåva vid 25 ish då vi köpte hus.
Med det sagt är det såklart bra att se över och ta kontroll över ekonomin!
Tack för rådet. Sparandet ligger i en fond. Så de är inte låsta. Tanken är att de kommer få en del till studier i framtiden. Och eventuellt till insats på hus/boende. Men sparandet är ju till barnen men också en trygghet till oss. Där finns runt 50k så det är inte helt sant att det inte finns besparingar. Men ingen buffert.
Nu är barnen små så än så länge kostar dem inte så mycket. Har två söner så får väl se vad intressena blir sen. Men jag hoppas på att kunna lära dem mer om ekonomi än vad jag fått. Hos oss har det varit hemligt. Tror faktiskt inte det är så bra ställt hos mina föräldrar och är lite orolig för dem.
Varken jag eller sambon har fått något hemifrån. Dvs besparade pengar eller så. Det vill jag ge mina barn. Men med vissa premisser att pengarna är till för studier eller boende!
Vad glad jag blir av ditt inlägg! Älskar hippies, udda liv och människor som lever liv som är sanna.
Vill vända lite på det - tänk vad skönt när du har en buffert, en ekonomisk grund att stå på och kan flyga högt och fritt med vetskapen att du kommer landa mjukt om det behövs? Pengar är inte av ondo och du behöver inte sälja din själ för att få leva i frihet. Det här kommer att gå bra - tassa vidare på det här spåret.
Kan bara hålla med, när jag funderar över frågor som “vad är ett rikt liv för mig?” så kan jag inte komma på att jag vill göra så mycket annorlunda, skillnaden är nog mest att jag inte vill behöva tänka på pengar, att ha råd att anlita hantverkare jag litar på samt kunna arbeta mindre för att ha energi över till att dra in inkomster på andra håll precis som du. Jag orkar inte sätta mig in i det administrativa vid sidan av heltidsarbete och gårdsarbetet och renoveringar och snart bebis, så jag fakturerar med frilansfinans för fotojobb och säljer bara ett litet överskott av honungen till familj och nära vänner och väntar på lugnare tider. En sak i taget.
Jag tror att jag kommer behöva ett karriärsbyte också, har redan hunnit med 8 år där jag är och fyllde just 32, det känns orimligt att jag kommer göra samma sak i 30 år till. Vill inte att pengarna ska behöva vara en faktor dock, så jag behöver tillräckligt för att det ska kännas görbart. Vilken summa det nu än må vara🤷♀️
Du verkar ha god insikt och motivation, a recipe for success! Och realistiska mål också! Det här kommer att gå bra!