Min gissning är att omkalibrering kan vara rätt ord för dig om man nu vill välja ett ordtema för ett år.
Jag är sådär jobbigt motvalls med sånt (precis som med nyårslöfte). Jag kan själv inte inrätta mig efter ett temporärt mål för en godtyckligt satt tidsrymd 
För mig blir det för mycket företagsstrategi över det (”agile”, ”noll fel”, ”lönsamhet”). Ja, allt det är ju viktigt hela tiden och inte bara random strategiperiod.
Efter perioden så brukar det också bli lite jakt på om man verkligen uppfyllde det eller inte. ”Vi sätter väl 5 av 5 på Agile för Nisse har ju ändå gjort yoga i år”. Jo ibland blir det rätt krystat, därav min aversion 
Typ omsatt till detta ämnet, relationerna är ju lika viktiga 2026 som 2025. Hälsa var lika viktigt 2025 som det är 2026. Jag fattar att det bara är att ett tema är extra viktigt ett år men för mig blir det alldeles för platt.
Omkalibrering är ju dock lite annorlunda, att hitta den nya inriktningen är ju ett tema med mer av ett riktigt avslut när man hittat vad den nya riktningen är.
Ett kalenderår kan dock vara alldeles för kort för att ha en riktig effekt på vissa teman (tex relationer) men det kan också vara alldeles för långt. Vissa grejer ska man bara börja eller sluta göra eller t.o.m. bara få gjort (engångsgrejer) och det behöver inte ta ett år. Ibland känner jag att kalenderår öppnar för prokrastinering precis som strategiperioder på företag.
Så jag försöker istället tänka vad är viktigt på kort tid (nästa månad eller kvartal), på medelvikt (nästa år eller flera år) och på lång sikt (typ resten av livet).
Vi hade en gång en övning (25+ år sedan) där man skulle definiera vad man ville att folk skulle säga om en på ens begravning, sedan omvandla det i hur man behöver agera. Visst, extremt och jobbigt, men det sitter faktiskt kvar som ett rättesnöre för mig.
Det är väl så jag försöker tänka
- Tidsbestämda actions vs hela livet actions
- Actions i materiella verkligheten vs actions som mer är på det mentala planet.
Sorry, men att utmana och vara lite jobbig är en del av mitt rättesnöre