Vilket är ditt ord för 2026?

Sedan ett par år tillbaka gillar jag att välja ett ord för året som ett övergripande tema. Ordet för mig 2025 var “Relationer” och det upplever jag att ändå har levt efter.

För 2026 funderar jag just nu på “Omkalibrering”. Även “Hälsa” är en kandidat. :slight_smile:

11 gillningar

Kurs. Som i att ta ut en tydlig kurs/riktning och följa den.

T.ex. lära mig mer om AI och fullfölja.

1 gillning

Hälsa skulle kunna vara ett bra ord, men det är lite iffy, tar ett annat ord som säkert är lika brett och vagt men som klingar bättre för mig. VÄLMÅENDE. Jag har haft problem i år att hitta en balans mellan jobb som arbetsledare/platschef, deltidsbrandman, pappaskapet, fotbollstränare för kidsen. I år ska jag säga nej när jag inte vill/orkar, jag ska inte ta åt mig personligen när kunder är dumma i huvudet. Ska inte ta på mig att rädda alla andra jämt, jag ska ta mig tiden att träna. Allt för att jag ska få ett bättre välmående I mig själv. Jag ska också prioritera sparande långsiktigt för att fortsätta min vandring för att komma ur mitt spelberoende.

8 gillningar

”skapande” blir mitt. Mer göra och mindre konsumera. Primärt kultur.

11 gillningar

Utveckling får bli mitt. Jobbat mycket och länge på att bygga livet så som det är, dess strukturer och hitta en balans. Pusslet är lagt!!! Det som är kvar så som jag ser det nu är att hålla uppe lärandet och utvecklandet av mig själv och det som är prioriterat i livet för att förbättra det som finns. Göra det jag gör bättre och bättre helt enkelt!

4 gillningar

Paradoxalt.

Har ingen bra förklaring till varför, mer av en känsla över hur året kommer vara :zany_face:

2 gillningar

Hade under 2025 ett nyårslöfte som löd “jag ska må bättre”, vilket jag lyckades delvis med. Då jag inte uppnådde målet till min nöjdhet kommer jag fortsätta med det under 2026, men får väl göra som @Felix_94 och använda “välmående” om vi ska koka ner det till ett ord.

6 gillningar

Familj

Snart blir vi tre…

27 gillningar

“Eftertänksam” Med åldern kommer lugnet!

8 gillningar

Nykterhet. Jag dricker sällan men när jag gör det så blir det oftast för mycket . Lite tonårsstuk över det hela. Så jag börjar med fyra helt vita veckor

25 gillningar

Min gissning är att omkalibrering kan vara rätt ord för dig om man nu vill välja ett ordtema för ett år.

Jag är sådär jobbigt motvalls med sånt (precis som med nyårslöfte). Jag kan själv inte inrätta mig efter ett temporärt mål för en godtyckligt satt tidsrymd :sweat_smile:

För mig blir det för mycket företagsstrategi över det (”agile”, ”noll fel”, ”lönsamhet”). Ja, allt det är ju viktigt hela tiden och inte bara random strategiperiod.

Efter perioden så brukar det också bli lite jakt på om man verkligen uppfyllde det eller inte. ”Vi sätter väl 5 av 5 på Agile för Nisse har ju ändå gjort yoga i år”. Jo ibland blir det rätt krystat, därav min aversion :sweat_smile:

Typ omsatt till detta ämnet, relationerna är ju lika viktiga 2026 som 2025. Hälsa var lika viktigt 2025 som det är 2026. Jag fattar att det bara är att ett tema är extra viktigt ett år men för mig blir det alldeles för platt.

Omkalibrering är ju dock lite annorlunda, att hitta den nya inriktningen är ju ett tema med mer av ett riktigt avslut när man hittat vad den nya riktningen är.

Ett kalenderår kan dock vara alldeles för kort för att ha en riktig effekt på vissa teman (tex relationer) men det kan också vara alldeles för långt. Vissa grejer ska man bara börja eller sluta göra eller t.o.m. bara få gjort (engångsgrejer) och det behöver inte ta ett år. Ibland känner jag att kalenderår öppnar för prokrastinering precis som strategiperioder på företag.

Så jag försöker istället tänka vad är viktigt på kort tid (nästa månad eller kvartal), på medelvikt (nästa år eller flera år) och på lång sikt (typ resten av livet).

Vi hade en gång en övning (25+ år sedan) där man skulle definiera vad man ville att folk skulle säga om en på ens begravning, sedan omvandla det i hur man behöver agera. Visst, extremt och jobbigt, men det sitter faktiskt kvar som ett rättesnöre för mig.

Det är väl så jag försöker tänka

• Tidsbestämda actions vs hela livet actions
  • Actions i materiella verkligheten vs actions som mer är på det mentala planet.

Sorry, men att utmana och vara lite jobbig är en del av mitt rättesnöre :joy:

8 gillningar

Mål 2026.

Acceptera långa inlägg på RT :grin::wink::joy:. Men det blir svårt :smiley::wink::joy::+1:

Stress privat,minska det till minimum :+1:. Det blir också svårt :folded_hands:

4 gillningar

Närvarande.

Bli bättre på att vara mer mentalt och emotionellt på plats i stunden, både med mig själv och med andra.

Upplever att jag har en tendens att vara lätt disträ och mentalt ”någon annanstans”, vilket är en waste-of-time i allmänhet och ocharmigt i synnerhet.

10 gillningar

Självrespekt

Det ordet täcker mest av saker som behövs jobba på.

6 gillningar

Balans - mellan arbete och fritid. Säga nej mer.

7 gillningar

Målsnöre

Planen är att realisera ett livsmål 2026 (köpa semesterbostad utomlands),

4 gillningar

:raising_hands::+1::partying_face::folded_hands::heart::waving_hand:

(Jag går i Jackes emojiskola under 2026j

7 gillningar

Välkommen in. Kursen kostar 3000sek pizza Swish til kunden efter avslutat onlinekurs. Även @angaudlinn är välkommen special pris 2000sek för Fire gänget synd om de :joy::grin::grinning_face_with_smiling_eyes:. Om ni är 2 deltagare då blir det 3500sek :hugs::smiley::joy:. Obs annons @janbolmeson :joy::rofl:

:joy: @JFB

7 gillningar

Jag hade ordet positiv för 2025 och det var verkligen inte mycket som var positivt under året, å andra sidan så var väl tanken att jag skulle försöka vara positiv trots omgivningen. Oklart om jag lyckades men året är i alla fall äntligen slut.

Det fanns många bra inspirationer i tråden, ”självrespekt” och ”omkalibrering” som var lite krångligt men ”omställning” skulle kunna vara något och då menar jag egen personlig omställning och inte miljörörelsens.

”Utveckling” kanske, eller ”frigörelse”. Funderar på det där ett tag till, 2026 är inte här ännu.

7 gillningar