Hur investera för att köpa hus om 2-4 år?

Hej!
Jag och ny sambo planerar att köpa hus om 2-4 år, beroende på livets omständigheter och när vi hittar drömhuset. Hur hade ni investerat sparpengarna på en så relativt kort sparhorisont? Vi har öppnat ett sparkonto i SBAB, men vi har inga enorma summor sedan innan så deras 3% ränta om året gör ju inte så stor skillnad…
Vi har runt 80k nu och planerar att spara minst 10k i månaden.

1 gillning

Jag gör samma sak fast jag har ett sparkonto på Lysa.

Jag har kvar ett litet sparande i aktier (också via Lysa) men amorterar 8000kr/mån på lägenheten vi bor i just nu samt försöker sätta in så mycket jag kan på sparkontot i slutet av månaden.

Allt handlar om hur riskbenägen du är. Om ni sparar 100% i aktier nästkommande 2-4 år kommer ni ju antingen kunna köpa ett mycket häftigare hus än ni kan om ni stoppar in det på sparkonto… Eller så kommer ni behöva skjuta på planerna för att börsen går ned 20% och du irriterar dig över att du inte nöjde dig med 3% ränta.

Ingen vet hur börsen kommer gå. Ju mer okej du är med risk (och potentiellt skjuta på hussplanerna), desto mer aktier kan du stoppa in i ditt hussparande.

Jag har faktiskt ett till mindre sparande till en ny kamera på Lysa som jag vill köpa nästa år. Då förslog Lysa fördelningen 30/70 mellan aktier och räntor. Så gissar på att om du startade ett sparande där skulle du få ungefär samma fördelning för ditt hussparande.

1 gillning

Kanske Borgo kan vara ett alternativ? 3,5% ränta och månadsutbetalning.

Varför vänta med att köpa hus?
Finns hus som inte kostar mer än 300.000 kr.

Med så kort horisont hade jag absolut kört sparkonto. Börsen kan när som helst falla med 50% eller mer.

7 gillningar

Följer denna tråd! Är i en liknande situation, planerar att köpa kåk om 3-5 år ungefär, eller “när vi har pengar till det”. Sambon har nyss pluggat klart och efter sommaren börjar hon på ett nytt jobb, då planerar vi att börja spara rätt aggressivt på sparkonto med 3% ränta.

Min inre gambler är lite småsugen på att lägga in en del av sparandet - säg 30% - i någon fond (antingen index eller blandfond), vore det jättedumt? Skulle bostadsmarknaden börja skena igen vore det skönt mentalt att delvis ha parerat det genom högre avkastning på sparandet men jag kanske tänker fel då vi redan sitter på en bostadsrätt?

1 gillning

På 2-4 år sikt kan det fungera med en liten andel aktier, säg 20-40% givet att man sänker risken för varje år. Man behöver dock vara medveten om att man kan förlora en del av de pengarna. Men eftersom månadssparandet är högt och om man har lite flexibilitet i när man köper boendet så kan det fungera.

2 gillningar

Har samma tidshorisont och kör följande:

• 40 % SEK
  • 30 % Guld
  • 30 % Aktier (Varav 80 % globala aktieindexfonder och 20 % svenska)

Valt detta eftersom vi har marginaler att klara större nedgångar och vill ha inflationsskydd. Insatskapitalet är alltså relativt skyddat redan.

Utan våra marginaler hade vi nog kört 80-90 % i SEK på sparkonto med ränta.

Jag skulle vänta i 2-4år på husköpet precis som ni planerat och ha sparpengarna på ett sparkonto som ger 7-9% nästa år. Priserna på hus kommer att dyka och ni kommer att göra ett klip…

1 gillning