Hur köper man räntefonder och Guld AVA på Avanza?

Jag funderar på att investera 100 000 kronor på Avanza. Jag har redan ett ISK på en storbank så jag vet hur ISK fungerar. Jag är intresserad av en nybörjarportfölj.

Jag kan förstå att jag bör sätta in 60 000 kronor i ett ISK där jag satsar 80 procent av dem på Länsförsäkringar Global Index och 20 procent på Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index. Men jag vet ej hur jag ska göra när jag ska investera i räntefonder och Avanza Guld AVA. Hur köper jag dessa saker på Avanza? Ska jag köpa dem inuti mitt ISK eller på något annat sätt? Måste jag deklarera på något konstigt sätt om jag köper räntefonder och Guld AVA utanför mitt ISK? Om jag måste deklarera för räntefonder och guld på något konstigt sätt, kan jag i så fall strunta i det och ha rätt mycket kontanter i stället på ett bankkonto där jag får cirka 0,6 % per år?

Jag tror all svaren du söker finns i detta avsnittet

För att förenkla ombalansering och undvika vinstskatter skulle jag lägga allt i samma ISK. Gör det även lättare att följa upp utvecklingen. Om du har räntefonderna och guld-cert på tex aktie & fond-depån (AF-konto) istället så kommer du få deklarera via K4 när du gör försäljning, tex i samband med en ombalansering

1 gillning

På ett isk så behöver du inte hålla på att deklarera. Så jag skulle placera hela portföljen på ett och samma isk. Sedan kanske inte räntefonder ger den avkastningen man önskar för att det ska vara lönsamt. Den kostnaden får man antingen acceptera eller så får man placera räntedelen på ett sparkonto utanför.

Tack för svaren. Jag kollade på avsnittet och såg att man kan ha bara fonder och kontanter på sparkonto. Men då bör man ha 60 % fonder och 40 % kontanter.

Nu förstår jag i alla fall att jag kan äga Guld AVA och räntefonder i mitt ISK om jag vill det.