Jag har fått en brilliant ide på en teknisk pryl som skulle underlätta vardagen för alla hästägare. Detta vill jag ta patent på. Själva iden är enkel och billig att tillverka och jag är väldigt övertygad att den inte finns redan. Har även sökt i patentregistret.
Jag vet att jag kan ta hjälp med detta men min fråga är: hur svårt är det att göra själv? Alla tips och erfarenheter tas tacksamt emot:)
Att ansöka om patent kostar en hel del pengar, å man för göra de för olika länder, världsdelar… Världspatent kostar… Sen kommer de säkert göras kopior på produkten me följd att typ stämma dom som gör kopian… Att samla in uppgifter kostar en slant…
Så va är meningen med att söka patent??
Sen behöver man ibland göra en “patentmatta” med flera omkringliggande patent så konkurrenterna inte bara gör en liten twist/förändring för att på så sätt runda patentet.
Jag har jobbat en del med patent inklusive att konkurrenter i Asien kopierar.
Man måste skilja på uppfinningspatent och mönsterskydd. Det första är starkare men det andra billigare och man kan designa det på ett klurigt sätt så att designen gör det svårt att komma runt och göra kopior.
Min bild av det är att man inte klarar det själv utan behöver ta hjälp av patent jurist/firma. Gör man det själv är risken stor att man missar så det är lätt att gå runt.
Det är inte billigt och som sagt ovan så behöver man ringa in vilka länder man ska skydda i. Man kan såklart fokusera på länder med stor marknad (misstänker hästsport är störst i Europa och USA) men också tänka på var kopior kan tillverkas (sannolikt Kina) för att få ett vettigt skydd. Det finns ju så många länder men oftast räcker 5-15 länder för att skydda det mesta av marknaden även globalt.
Sen måste man också vara beredd på att försvara patent vid misstänkta intrång. Ibland bara förhandlingar med den som gjort intrång (om oavsiktligt) men då och då även i domstol. Det kan bli dyrt.
Som privatperson tror jag bästa chansen att tjäna pengar på en uppfinning att hitta den som är marknadsledande för den typen av produkter. Kontakta dem och vilja berätta om uppfinningen. Såklart ska NDA (non-disclosure agreement) skrivas så företaget bara inte snor idén. Det är en god ide att ha sin egen jurist som gör ett sådant och är med även på denna resan. Är det en bra idé så kan man både få engångsbelopp och/eller royalty på försäljningen. Det senare kan bli bra om det säljer bra.