Investera i en väns företag . Tips å råd önskas,

En god vän har ett företag med vad jag tror har bra framtidsutsikter och som jag tror på. Han har en idé och patenterad produkt som nu snart är klar och ska börja produceras å säljas. Således inga intäckter ännu. Han har sedan tidigare fått in pengar från investerare men frågade nu om jag ville vara med på nästa nyemission, mer för min skull än hans. Mitt bidrag kommer väl inte vara mkt i jämförelse med andra profesionella invererare men kul att vara med på tåget på något man tror på, så att säga.

Min fråga nu är om någon av er har liknande erfarenhet, och har några tips. Vad ska man tänka på?. Jag är medveten om detta är high risk å att jag kan förlora allt om det vill sig illa. Och såklart ska jag inte lägga så mkt pengar att det äventyrar min å min väns vänskap om företaget går i konkurs eller liknande.

(Ytterligare en tanke är om jag via mitt AB företag kan investera i detta, trots att mitt företag ännu inte har några intäkter…)

Tack för er input, om har nåt.

1. Patent kostar rätt mycket? Hur finansierar han det?
  2. Vad hindrar någon annan från att sälja samma sak?
  3. …Varför? Alltså, varför går din kompis till dig?

Han har haft företaget ett tag och redan haft andra investerare så kostnaden för patent och utveckling är klart. Med tanke på patent så hoppas man ju han har en fördel om kunder gillar produkten.

Det var snarare jag som frågade honom eftersom jag tror på idén. Så han behöver inte fråga mig, han har större investerare än mig intresserade.

1 gillning

Jag skulle som du skriver ovan vara tydlig och rak så att det inte äventyrar er relation. Är man delägare gemensamt i ett bolag så kräver det bra, tydlig och rak kommunikation.

Sedan tänker jag att det är bra att det finns andra investerare. Annars brukar det vara vanskligt. Problemet med onoterade bolag är den höga risken och att man blir “inlåst” i form av att det inte finns några köpare.

2 gillningar

Tack för svar, från självaste moderatorn dessutom! :slight_smile: Tänker lite lika.

1 gillning

Har du utrymmet och tycker det är kul samt känner till riskerna så är det väl ganska givet? Hoppas det går bra för din väns företag!

1 gillning

Jag skulle rekommendera att du kan skaffa vänner genom företagande, men inte blanda in vänner i företag.

2 gillningar

Hehe, ja så känner ju jag också. Ville mest sondera vad folk känner. Tack för svar. :slight_smile:

Jo det är ju dilemmat i detta fall.

Välkommen hit :slight_smile:

Min princip är att aldrig blanda vänskap och pengar för det brukar oftare än inte sluta i tårar. Små summor tenderar att blir rätt mycket pengar ändå genom att frågan kommer fler gånger.

Om en vän är i knipa så ger jag en gåva, skriver av det, och förväntar mig inte pengar tillbaka. Om jag får det så är det en bekräftelse på vänskapen. Om inte så är det också ok för det var mitt beslut.

I min erfarenhet är det två saker jag hade speciellt kollat med bolaget - säljet och ledaren - förutom att det är en produkt som verkligen löser ett kundproblem, och något som folk verkligen är villiga att betala för.

1. Sälj. Vem är det som ska sälja produkten? Är det en riktigt riktigt bra säljare? När påbörjades sälj aktiviteterna? Om de inte påbörjats, varför?
    Ett stort varningstecken är att man ”bara väntat” på att få produkten klar, få patentet godkänt etc. Det enda som är säkert är att ingen produkt säljer sig själv, hur bra den än är. Det tar också så gott som alltid oerhört mycket längre tid att få köpande kunder än vad man tror. Just därför viktigt att börja väldigt tidigt. Man kan börja införsäljningen långt före produkten faktiskt är klar så hoppas det har gjorts.

2. Ledaren. Vem ska bygga upp och leda bolaget? Har den personen erfarenhet av att ha byggt bolag förut och framgångsrikt? Om inte, finns det åtminstone en sådan person tillgänglig som mentor? Det är inte alltid bäst att uppfinnaren driver företaget genom komersialiserig. Att bygga ett team och ett företag kräver erfarenhet. Man kan göra det utan det men oddsen att lyckas är mycket lägre.

Att få ett patent godkänt är en sak. Att det patentet verkligen förhindrar konkurrenter att göra liknande produkter är en annan sak. Beror på hur bra patentet är skrivet och om det är taget i de länder som är de största marknaderna. Dessutom ska man ha finansiella muskler att kunna driva eventuella patentintrång vilket ofta inte är lätt eller billigt.

Bottom line, gå gärna in med pengar för att hjälpa din vän, men var tydlig med om det är en gåva eller en investering. Var också tydlig med om det är en engångs grej eller om du kan tänka dig att stötta fler gånger i framtiden.

Önskar dig och din vän verkligen lycka till. Sverige behöver entreprenörer :grinning::+1:

3 gillningar

Hej JFB å tack för välkomnandet och ett informativt och givande svar. Låter klokt allt det du skriver. Ska ta med mig det när jag går vidare i detta.

1 gillning