Jag har fått en idé till en fysisk produkt som löser ett problem för många inom en smal bransch.
Jag skulle rent tekniskt kunna dra igång tillverkning av produkten men då den är mycket enkel blir den väldigt lätt att efterapa av redan etablerade företag som tillverkar utrustning till branschen och jag ser små möjligheter att skydda den med patent.
Det rimligaste känns att sälja idén till en etablerad tillverkare men hur gör man det utan att bli snuvad? Idén är mycket enkel och tar nog 1 minut att förklara för någon i branschen.
Kan du dra igång produktion genom att beställa från de med 3d-skrivare?
Om du har bra genomförande och är snabb ut på marknaden så kan du nog tjäna pengar ändå?
Bra idé men tyvärr är nog mestadels av produktionen montage av elkomponenter. Behöver nog fixa CE märkning och diverse elsäkerhets certifieringar också när jag tänker efter….
Prova läs om sekretessavtal.
Och förmodligen allmän domstol vid tvist.
För den som tar eller yppar vill inte att det blir offentligt.
Varav ej skiljedomstol.
Sök samarbete eller en % sats per såld enhet.
Finns bara möjligheter.
Så hade jag förmodligen gjort.
Mvh
Jag kan garantera dig att någon kommer kopiera din produkt, oavsett patent eller inte. Patenterar du den i EU kommer den iaf. inte kunna säljas här.
Däremot kommer såklart inte de som tillverkar den kopiera den, de är ju lika med självmord.
Det är ju en rätt stor skillnad på att “oj titta jag har en idé” till att sälja den.
Innan du oroar dig om någon ska stjäla din idé bör du först fokusera på att sälja den. Ofta bygger vi upp mycket i vår huvud, men innan du ens vet om du kommer kunna sälja produkten behöver du inte oroa dig för om någon ska stjäla.
Försök göra en MVP eller liknande. När du ser att företag faktiskt vill köpa produkten, då kan du börja fundera på hur du kan skydda dig mot att andra kopierar den.
MVP?(10 tecken)
Minimum viable product. En så enkel version av produkten som möjligt för att få in relevant feedback utan onödig och dyr utvecklingstid.
Ett ännu enklare första steg vore väl att leta upp någon som kan tänkas ta köpbeslutet och presentera vilket problem produkten löser utan att avslöja din unika lösning.
Du får ett hum om behovet och intresset. Du kan ju fråga då vad de skulle vara beredda att betala och hur “färdig” lösningen skulle behöva vara.
Problemet är vad folk säger att de vill/kan tänka sig köpa och vad de faktiskt köper ofta skiljer sig.
Om folk faktiskt köper beror väl lite på om andra köpt produkten tidigare? Om den prövats och fått ett gott rykte.
Eller åtminstone på om säljaren varit tillräckligt förtroendeingivande. Att övertyga köpare är ju svårt nog som det är. När det dessutom är en ny produkt utan något känt varumärke bakom sig blir det mycket jobbigare. Och därmed svårare att dra några slutsatser. Beror såklart lite på vilken produkt det handlar om.
Hur brukar man lösa den biten? Man vill ju ha en hyffsat säker indikation på att det finns efterfrågan.
Hur har det gått? Har du gått vidare på något vis?
TS sippar paraplydrinkar i karibien för all cash idén genererade.
Slutade med att jag gav bort idén till en etablerad aktör i branschen. De tackade och sa att de trodde lösningen blev för dyr men skulle kika vidare på det.