Hur lägger man om inkomstpension samt tjänstepension?

Kollade upp Inkomstpension samt premiepension på pensionsmyndigheten.se

min premiepension ligger enligt rådet från rikatillsammans till 100% under AP7 SÅFA fonden.

Min inkomstpension kan jag även se där men jag lyckas inte klura ut hur jag ser vart den ligger i för fonder och hur jag kan byta, detsamma för tjänstepension.

Hur går jag tillväga?

Har för nuvarande inget jobb utan studerar så att fråga HR så som ofta råds i rikatilsammans avsnitt är ingen möjlighet för mig personligen just nu.

Inkomstpensionen är inte placerad utan betalas ut till dagens pensionärer i stället får du skuldbrev som lämnas till nästa generation.

Tjänstepensionen är lättast att hitta hos minpension.se då den ligger på olika ställen beroende på arbetsgivare och kollektivavtal.

Har du jobbat som tjänsteman är collectum.se det troliga, arbetare fora.se men enklast är som sagt titta via minpension.se

1 gillning

Du behöver även ta reda på vilken valcentral du har. Kommun/region, som du tillhör, har två olika. Testa att logga in på båda.

https://pensionsvalet.se/

https://www.valcentralen.se/Portal.aspx

När du hittat rätt valcentral kan du byta till fondförsäkring och justera efterlevnadeskydd om du vill.

1 gillning

Toppen! Då kan du påbörja en flytt om du vill. Det börjar med att de samlar in uppgifter om din pension. Det kan ta någon vecka. Sedan kan du välja ny förvaltning, både typ och bolag. Tänk på att du kommer betala en avgift vid flytt och att det kan ta uppåt tre månader innan flytten gått igenom helt och fullt.

2 gillningar

Tillägg om KPA Pension. Även om du väljer fondförsäkring där måste du prata med deras kundtjänst för att låsa upp möjligheten till “personligt val”. Märkligt, men sant. Deras fondutbud är för övrigt rätt skralt jämfört med andra bolag.

2 gillningar

Den fonden finns nog på fler ställen skulle jag tro, dock ej hos KPA Pension. @Monica kanske vet vilka som har Länsförsäkringarfonden.

1 gillning

Du väljer först Länsförsäkringar som bolag att förvalta dina pengar, därefter kan du välja de fonder du vill ha. Om du inte gör något val hamnar du deras entrélösning. Men tänk som sagt på att det kommer ta uppåt tre månader att byta till fondförsäkring hos Länsförsäkringar samt att det blir en avgift. Men det är rätt väg då traditionell försäkring är för låg risk om du är ung.

2 gillningar

Exakt, nu är du på rätt väg. :+1::muscle:

2 gillningar

Inkomstpensionen kan du inte göra något med.

Det enda du själv kan ändra och påverka är PPM och tjänstepensionen

1 gillning