Jag är 51 år har en fast anställning (statligt) och har bra koll på min ekonomi. Jag har alltid varit sparsam och ekonomisk och har lyckats spara ihop en riktig fin buffert. Dock har jag noll koll på mina pensionspengar. Jag har loggat in på minpension.se men det är som grekiska för mig. Jag fattar verkligen ingenting och vet inte var jag kan vända mig för att få hjälp. Jag vill inte anlita banken utan någon neutral som man kan lita på. Kan någon ge mig tips var jag kan vända mig? ![]()
rikatillsammans.se har ett bra forum där man kan få svar på nästan allt kring ekonomi ![]()
Kolla på spv.se. Där finns en del information om din tjänstepension som statsanställd.
Min pension-siten är jättebra, men det kanske tar en stund att förstå gränssnittet. Här kommer en basic överflygning. Kanske är den lite väl enkel men någonstans ska man börja.
Det första som är viktigt att komma ihåg är att på Min pension kan du se status och prognos för din pension, och få information om hur pensionen fungerar. Det är inte här du gör några val eller ändrar något. Så du kan glatt klicka i nya värden och se vad som händer. Nästa gång du loggar in kommer det att vara återställt.
Det första du möts av är Översikten. Där ser du en standardsimulering av hur din pension blir om du tar ut den enligt avtal och håller dig till riktåldern (som kanske är 67 eller 68 år för dig). Förr var det ju 65 år.
Du kan gå i pension tidigare eller senare. För att se hur det påverkar pensionen byter du i raden högst upp från Översikt till Simulering. Då får du en detaljerad bild där du kan lägga in en annan ålder än riktåldern där du vill sluta arbeta. Du kan även lägga in andra åldrar och längd på pensionsuttag (tex 5 år eller 20 år) för var och en av pensionsdelarna. Både allmänna pensionen, all tjänstepensioner och privat pensionssparande finns med. Det går även att ändra input för värdeutveckling och lite annat men det är troligt att defaultvärdet är rätt bra att utgå ifrån.
Det som kan vara lite lurigt är att lista ut vilken tjänstepension som man fått av vilken arbetsgivare. Många heter likadant i simuleringen, tex ITP. Men egentligen behöver man inte veta det för att göra simuleringar.
Om du vill veta mer om vad respektive tjänstepension innehåller (det är ju dels ett kapital men även ett försäkringsskydd ingår, tex efterlevandeskydd) så är det bäst att logga in hos försäkringsbolaget. Alternativt kan man fråga en rådgivare men då ska man veta att de kommer att ge de råd som ger dem mest provision.
Vill du ändra något är det alltså hos försäkringsbolagen som förvaltar pengarna. Om du vill göra justeringar i fondval i PPM (allmänna pensionen) så är det hos pensionsmyndigheten.se
Använd Min pension för att lära känna din pension. Simulera på! Och kolla statistiken så ska du se att du säkert ligger bra till. Har du jobbat statligt så har du ju fått tjänstepension så du har ingen anledning till panik.
Kolla med @Monica på Pensionsguiden
Tack, det ska jag göra.
Men tack snälla du för att du tog dig tid ![]()
Så det är både tjänstepensionen och även den delen med allmänna pensionen som man kan göra ett eget val?
Som jag har förstått det så är ett bra tips en global aktie indexfond. Har du någon tips?
Tack igen!
Okej tack! Bra tips, jag har gått med☺️