Hur många deklarerar över 300k i Sverige?

Jag har länge funderat över en fråga som rör deklarerade inkomster i Sverige. Hur många tror ni deklarerar en årsinkomst över 300 000 kronor? Är det omkring 3 miljoner personer, eller ligger siffran snarare under 1 miljon?

Det vore intressant att få en bättre förståelse för detta, då jag personligen tror att Arbetsförmedlingens definition av vad som räknas som arbete är ganska generös. Det skulle också vara intressant om det fanns statistik som visar hur många som deklarerar olika nivåer, till exempel över 300 000 kronor, 500 000 kronor, och så vidare.

Jag antar att Skatteverket har tillgång till dessa uppgifter men kommer inte åt det, har mailat dem och väntar på svar, men undrar om någon här kanske vet hur man kollar upp det eller vad ni tror om mina frågor?

Inget direkt svar på din fråga i rubriken, men hur definitionen för arbetslösa ser ut bör vara lätt att hitta?

Har du kollat med SCB?

@janbolmeson kanske har det i sina statistikpärmar efter jobbet med hur mycket svensken tjänar…?

4 gillningar

Nej, tyvärr inte på rak arm. Men SCB har garanterat den infon.

3 gillningar

Utan att vara bergsäker så tror jag du bör hitta en del här? Om du inte redan kikat. Gå vidare till statistikdatabasen.

1 gillning

Finns flertal inlägg och avsnitt senaste tiden kring hur mycket man tjänar i Sverige och hur rik man är. Till exempel att medianlönen är runt 34k per månad, vilket motsvarar runt 400k per år.
Finns tabeller och grafer som borde kunna hjälpa dig med den info du söker. Du behöver antagligen omvandla månadslön till årslön.
Då ingår inte kapitalintäkter i siffrorna.

Hittar bara denna, men känns som att siffrorna alltid göms, verkar vara svårt att hitta hur många som faktiskt deklarerar över 300k per år.

image

Var har du letat? För mig var det superenkelt att hitta, första resultatet på Google. Inkomster och skatter

Där står ju inget om min fråga väl? Hittar bara i procentsatser, medan jag söker absoluta tal. Hur många deklarerar över 300k per år i Sverige? Alltså inte i procent utan i heltal.

För mig var det väldigt enkelt att öppna en av filerna som länkades till och hitta svaret direkt

13 gillningar

Jag hittar bara nedbrutet på skiktgräns 1 2022 vilket är personer över 540 700kr per år.

Går man ner till 300 000 är det säker många fler då man träffar den stora massan av inkomster från 300 000 och uppåt.

1 gillning

Det borde gå att kombinera ovan med inkomstkvartiler för att få en uppfattning om antalet personer över en viss inkomst:

Bilden ovan är lite märklig men det ska nog tolkas som är det är till en viss inkomst så t.ex. kvartil 1 är upp till 200tkr i inkomst.

Stämmer det är det ungefär 1M personer per kvartil eftersom det i mitt inlägg ovan var ca 1,1M som tjänade över brytpunkten på 540 tkr.

Så en rimlig skattning är att 2022 tjänade ca 3 miljoner personer mer än 300 000 kr baserat på enbart taxerad förvärvsinkomst.

1 gillning

Fick svar från Skatteverket förvånansvärt fort faktiskt, så här ser det ut:

Länken i bilden: Qlik Sense

Så 4,5 miljoner över 300k och 6 miljoner i Sverige över 200k. Ändå väldigt annorlunda mot vad jag först trodde!

Vi har ungefär 4,4-4,7 miljoner människor i Sverige som är mellan 25-65 år gamla, så nästan alla jobbar heltid då. Ändå bra!

Var ser du något om heltid?

Nja det syns inte men tänker att man jobbar heltid om man drar in minst 300k/år men stämmer såklart inte. Imponerad att så många drar in så pass mycket ändå, långt över förväntan hos mig.

Jag tror att konturen av bakgrunden till frågan är idén om att sysselsättningsgrad rent teoretiskt mäts lite märkligt, man räknar alla som jobbar minst en timme i veckan. Det här får regelbundet många att tro att den höga svenska sysselsättningen är en schimär och att det är egentligen är få som arbetar “på riktigt” och att den är fylld med folk som arbetar några få timmar i veckan. I praktiken så jobbar, som vi såg, de flesta sysselsatta ganska mycket.

1 gillning

Lite mer scb statistik för 2023.
Hur det fördelar sig för män och kvinnor

1733205157530756153693304961295

Fler män med högre löner

Och vatten är vått?

1 gillning

Även många bidrag räknas som beskattningsbar förvärvsinkomst

1 gillning

Jo vet att män tjänar mer för att de jobbar mer, arbetar oftare i privat sektor och startar fler bolag, något vi alla vill ska bli mer jämställt tror jag. Sverige är ju världens mest jämställda och miljövänliga land, ett av de i alla fall, men bättre kan vi bli!

Googlar man bästa landet att vara kvinna i så är Sverige alltid i topp, ett riktigt föredöme, men vi ska såklart bli ännu bättre.

När vi mellanlanda i Dubai så hade nästan alla kvinnor tygpåsar över huvudet, då såg jag och min sambo hur kvinnor behandlas utomlands, fy fan!