Deklaration-inkomst av tjänst

Så har den ”äntligen” kommit. Deklarationen för 2023! :slight_smile:

Reagerade på det höga beloppet på inkomst av tjänst. Vad ingår i den posten förutom nettolönen? Eller är det bruttolönen som visas?

1 gillning

Ja det är brutto.
I princip allt är inkomst av tjänst som inte går under kapital eller näringsverksamhet.
Så allt relaterat till tjänsten, övertid, bonus, etc.

1 gillning

Ett tips är att studera årsbeskedet från arbetsgivaren. :joy:

1 gillning

Tack för förtydligande

Har inte fått det än så det blir svårt

Då hade jag kontaktat arbetsgivaren, för det är dennes skyldighet att förse dig med sådan.

1 gillning

Den informationen stämmer med hur det var tidigare. Men sen några år är arbetsgivaren inte längre skyldig att ge ett årsbesked (även om många säkert fortfarande gör det). Detta i och med att arbetsgivarna numera månadsvis redovisar till Skatteverket per individ. Det innebär att man som anställd kan logga in på Skatteverket och se vad som är rapporterat gällande dig själv. De siffrorna kan man jämföra med det obligatoriska månadsbeskedet som man fått från arbetsgivaren. Dvs man har månadsvis möjlighet att kontrollera att arbetsgivaren rapporterar rätt siffror till Skatteverket.

1 gillning

(inlägg raderat av författaren)

1 gillning

Nja, skyldiga att förse skatteverket med uppgifterna

1 gillning

Nä. För så är det inte längre, sen flera år. Arbetsgivaren behöver inte skicka nåt till dig. Man får då gå in på “Mina sidor” på Skatteverkets website och titta där i fliken “Mina Inkomstuppgifter” under “Skatter och deklarationer”. Där dyker allt upp, pengar från F-kassan o.s.v. också.
Uppdateras varje månad