Fråga om (saknad) deklaration

Låt säga att en person, vi kallar honom Stefan, inte har haft någon inkomst de senaste åren. Stefan har därför inte fått någon inkomstdeklaration skickad till sig.

Under 2023 öppnade Stefan ett ISK-konto, och värdet på kontot är några hundra tusen. Schablonintäkten som skickats in till Skatteverket inför deklarationen är på några tusenlappar.

I år har Stefan heller inte mottagit någon deklaration. Vad händer nu?

Schablonintäkten som skickats till Skatteverket bör komma förtryckt på deklarationsblanketten, men avsaknaden av nämnda blankett gör Stefan tveksam.

Vad kan vara anledningen till att Skatteverket inte efterfrågat någon kvarskatt? Är Stefan inte skatteskyldig då hans inkomster varit obefintliga och schablonintäkten endast är ett par tusenlappar?

Om Stefan inte betalar in någon förmodad kvarskatt då Skatteverket inte skickat någon deklaration, vad händer då efter sista datumet för att deklarera har passerat?

Har Stefan loggat in på sin sida hos skatteverket ?

Testa att ring skatteverket! :blush:

Ja, det har han. Där finns ingenting, precis som tidigare år.

Som jag förstår det vill Stefan inte väcka den björn som sover. :slight_smile:

2 gillningar

Jag är förvaltare till en person som varken hade inkomst av tjänst eller kapital förra året. (Han hade det året innan.) Jag har flera uppdrag, men just min Stefan har inte heller fått någon blankett. (Jag är deklarationsombud.)

Observera att du inte behöver lämna Inkomstdeklaration 1 om du endast haft kapitalinkomster (till exempel ränta, utdelning, eller schablonintäkt) som Skatteverket har fått kontrolluppgift om.

Så skriver Skatteverket här: Vem ska deklarera? | Skatteverket

Men vad som händer sen framgår inte.

1 gillning

SKV kanske sover, men gissar att din bank redan meddelat dina kapitalvinster för 2023. Så du kan låta björnen sova om du vill, men räkna inte med att den fortsätter sova.

Smartare att ringa, för att tro att du kan slippa betala skatt är nog lite väl optimistiskt. Det finns även regler om att slippa skatt vid låga inkomster, så kanske att du räknas dit.

Men det vet Skatteverket bättre än vi. :wink:

2 gillningar

Har man endast kapitalinkomster brukar ingen deklaration skickas ut. Istället skickas ett slutskattebesked direkt ut. När den kommer vågar jag inte svara på. I slutskattebeskedet framgår ev restskatt och när sista datum för betalning är.

Är schablonintäkten är på några tusen lappar kan Stefan räkna med att det kommer det komma ett slutskattebesked. Har man haft 200kr eller mer i kapitalinkomster så tas upp för beskattning.

Har Stefan frågor ska han såklart ringa till skatteverket. Slutskattebeskedet får han oavsett om han ringer eller inte. :blush:

1 gillning

Om ingen dekleration har skickats ut kan Stefan inte få skattetillägg, då ingen anmodan om deklarera finns från Skatteverket, men så fort Skatteverket begär in inkomstdekleration måste den skickas in omgående. Observera att om Stefan får sin anmodan flera år efter blir det nog talan om ränta på skatten även om det inte blir ett skattetillägg vilket med dagens ränta hos Skatteverket kan bli en dyr affär.