Hur många investerar i Lysa?

Lisa
Nordnet
Fondo
Savr
Handelsbanken

:crazy_face:alldeles för många plattformar

Jag brukar försöka rita det som ett Venn-diagram. Att det finns ingen perfekt investeringsstrategi som fungerar för alla i alla situationer (även om indexfond är en bra bredspektrumlösning). Dvs. tricket är att hitta kombon mellan:

• Min egen kunskap / information
  • Mig själv, mitt beteende och min situation
  • De produkter jag har tillgängligt

Det tillsammans skapar strategin som jag borde ha. T.ex. att som du skriver:

Dvs då är Lysa ett kasst val. Men för mig som inte gillar att räkna, inte gillar lägga tid och inte tycker det är särskilt kul blir beslutet ett annat eftersom skärningen sker på ett annat ställe.

2 gillningar

Precis så tyckte jag också tills jag kom fram till att en halv procent på de summor jag har investerat läggs på hög. Speciellt med “ränta på ränta” som det ofta pratas om här. Sidospår: Gud vad rolig videon ränta på ränta är :smiley:

Min största portfölj baserat på Roboten jag till slut (efter en hel del försökt) landade i delar jag nedan. När jag insåg hur lätt det är att göra samma själv, + få mina egna personliga åsikter som ligger i linje med Gerd Kommer (Tysklands Warren Buffet ([okej, lite överdrivet])

Roboten ombalanserar en gång per år. Varför i hela friden ska de ta en halv procent för det?? Men som sagt, man måste börja tidigt och då är en robot helt suveränt för att börja, lära sig mm. Men jag tycket de tar för mycket betalt för servicen de utför. Bör finnas ett maxtak. Lysa är lite billigare iallafall än mitt exempel, så inte lika sjukt.

Nu kommer det att komma en kommentar om att en robot stoppar en från att pilla. Ja, det är sant. Men ibland kan det vara nyttigt att pilla litegrann iaf. Dagens USA vikt är lite småsjuk, och det är det inte bara jag, ett anonymt forumtroll som tycker. Det är ett sidospår. Lika lätt att lägga samma fördelning som roboten och spara 0,5% per år efter år efter år…

Investerar man inte, börja med Lysa! Titta på vad de gör. Lär er. Men efter ett tag är det tags att ta kommandot och styra själv" :slight_smile:

3 gillningar

Men är inte du fysiker? :nerd_face:

2 gillningar

Jag tycker inte att det är så förvänande. Jag skulle tro att den genomsnittliga Lysa kunden är en mer van sparare med mer kunskap än den genomsnittliga Avanza kunden. Det krävs en viss kompetens och intresse för att inse att Lysa kan vara ett bra val, eller även att veta att det finns.

Avanza är det standard val för vem som helst som ska börja spara och därför har de många ISK med låg saldo.

4 gillningar

Är inte lysa tillgängligt i Tyskland numera?

Jag hade lite på Lysa men har tagit bort allt.
Om man har 100% aktier kan man ju lika gärna köpa en global aktiefond själv på ett ISK på tex Nordnet.
Har man en del räntor så har man räntor på ett ISK-konto med allt vad det betyder i skattehänseende på en förväntad låg värdeökning.
Så jag tycker nog inte det är så bra.

Ja, det stämmer, men en väldigt nedskalad version som är ännu lättare att efterlikna med bara två fonder.

1 gillning

Don’t remind me. :see_no_evil: ibland vill man bara ge sitt 18-åriga jag en smäll. :joy:

5 gillningar

Började investera i Lysa för tre år sedan med målet att ha 50% där, mest som benchmarking mot mig själv. Så här i efterhand skulle jag investerat allt där, klarar inte av att sluta pilla på kapitalet :innocent:

4 gillningar

Hole rmig till Lysa gällande allt förutom min buffert som är på ett HYSA (SBAB).
Ät visserligen int egelt frälst vid Lysas home bias, som så många andra, meb plattformen enkelhet och tydlighet håller mig kvar.

Har haft framgångsrika perioder av såväl investerande som lekande med aktier på Avanza och Nordnet, men hela upplevelsen där skriker verkligen “Handla! Jämfört! Jaga vinnare!” och det nöter iaf på mig rent psykiskt.

Lysa gör det lätt att göra rätt, och det är mer värt för mig i dagsläget än att spara några tiondelar till.
Det sagt så kommer jag såklart byta om Lysas avgift blir för hög, eller deras service dålig.

1 gillning

Vad blir den exakta avgiften totalt för de två jämförda alternativen? Tex om man väljer mellan dessa:

Alt. 1
Lysa 100% aktiefond bred

Alt.2
Avanza:
Dnb global index 90%
Plus alla bolag sverige 10%

(Skulle man han nåt ytterligare i alt.2 för att få samma bredd som lyseriet?)

/W

Nej det får du inte med något vanligt fondalternativ som finns hos Avanza, då det inte existerar i deras utbud av aktiefonder…

Jag kör allt fondsparande på avanza. Enkel portfölj med 100% aktier fördelat på två indexfonder LF global och plus alla bolag Sverige. När jag har så simpel portfölj som jag är nöjd med ser jag ingen anledning att ha Lysa i dagsläget :smiley: om jag skulle behöva / vilja använda en mer komplex portfölj med räntor/kortare tidshorisont för mitt sparande hade jag absolut övervägt lysa

1 gillning

Ja det började redan vid 16:00 det var kolsvart redan då.

1 gillning

Lysa har 0,34% avgift om man har 100% aktie och sprider massor.
Om jag sparar i Avanza med 3 index fonder som kostar 1% avgift tillsammans eller LF global och spiltan aktiefond blir det ca 0,44% men sprider mindre än Lysa.

Min fråga är att vad är viktigast? Avgift? Säkra avkastning? Högre avkastning?

Jag är lite förvirrad efter jag läst här

Har med lysa.

Men även avanza och två fonder i vanliga banken, tittade på lite andra ställen med men sa tillslut stopp till mig själv.

Är förhållandevis ny på detta, så detta lär troligen förändras i framtiden.

Hur får du fram att de kostar 1% avgift tillsammans om det är indexfonder?

4 gillningar

Jag har precis börjat med lysa.
Jag kör 50 avanza 50 Lysa.
100% aktier på lysa o för min del är att jag inte kan låta pengarna va utan ska va inne o pilla. Kan slappna av o låta den delen av vårat sparande vara på lysa .

Har du plussat på allt rakt av för att komma till den avgiften?