Hur mycket placera i 5-årsbundet sparkonto med 4-8% ränta?

Hej!

Min fru är filippinsk medborgare och har därmed tillgång till det av filippinska staten finansiellt backade spar/lånebanken PAG IBIG. De erbjuder ett sparkonto, “Modified Pag-IBIG 2” (PAG-IBIG MP2), som innebär att man binder upp sina pengar i 5 år och förpliktar sig att sätta in minst 500 peso per månad (ca 90 svenska kronor). Sparräntan per år de senaste 9 åren har sett ut såhär:

|2021|6.00%|
|2020|6.12%|
|2019|7.23%|
|2018|7.41%|
|2017|8.11%|
|2016|7.43%|
|2015|5.34%|
|2014|4.69%|
|2013|4.58%|
|2012|4.67%|
|2011|4.63%|

Som jag förstår saken ska pengarna vara “säkrade” av den filippinska staten, så risknivån bör ses som förhållandevis liten. Och räntesatserna är ju närmast otroliga… Men hur många % i ränta man får per år verkar inte vara förutsägbart och lär förstås fluktuera.

Frågan vi ställer oss är - hur mycket bör vi placera i detta? Procentuellt av vårt totala (investerings)kapital då. I nuläget har vi Lysa + svenskt sparkonto med 1% ränta, och ett PAG IBIG MP2 som frun haft i några år.

Bara som en liten kommentar, glöm inte att en risk långt mer relevant än fluktuerande ränta är valutarisken. Vad jag förstår har PHP varit relativt stark sedan 2005, men innan dess var det ju konstant nerförsbacke. Enligt klassiskt ränteparitetsteori så är räntan i en valuta relativt en annan samma som den förväntade valutaförändringen. Det behöver ju absolut inte bli så, men det är den risken man får betalt för.

Personligen skulle jag inte ha några problem med säg 5-10% om jag hade personlig koppling och kunde sätta mig in i allt och förstå och följa skeenden. Då ska det dock sägas att jag har investeringar i diverse skumma valutor vilket kanske inte är så vanligt.

9 gillningar

Du kan även fundera på lokala inflationen.
Den kommer visserligen speglas i valutakursen men är kanske lättare att greppa än hur valutan kommer gå.
Turkiet har just nu en inflationstakt på 78%. Skulle inte sätta in mina svenska kronor där om jag så fick 50% ränta.

2 gillningar

Kan du förklara vad du menar med det på lekmannaspråk? Har försökt googla men är bevisligen inte tillräckligt väl påläst i ekonomi för att fatta.

Enligt teorin om att det inte finns gratispengar så ska man inte kunna låna pengar i ett land och sedan investera i säkra papper i ett annat land och tjäna pengar. För att det ska gälla så blir det att den högre räntan i ett land måste kompenseras av att marknaden tror att den valutan kommer tappa värde så att du inte kan tjäna på räntegapet.

Med det sagt, att tjäna pengar på räntegapet är naturligtvis något folk försöker (i stor skala), för valutan rör sig ju inte alltid som teorin säger.

2 gillningar

Ännu mer förenklat: Valutamarknadens aktörer lägger märke till att sparare i PHP får 5-10% ränta och ser därför till att växelkursen mot t.e.x SEK försvagas lika mycket i längden, allt annat lika.

Annars hade ju vi kunnat trycka upp hur mycket SEK som helst, ökat sparräntorna till 10% och köpt upp amerikanska dollar och därmed även deras tillgångar/tjänster så det står härliga till :slight_smile:

Med det sagt skulle man ju gärna sparat i PHP de senaste 10 åren eller så… Då valutan stärkts mot SEK och man ändå erhållit så bra ränta. Men det säger ingenting om framtiden! Sedan kan man ju diskutera hur stabil den filipinska staten är när det verkligen gäller, o.s.v!

1 gillning

Personligen hade jag bara satt pengar som ni behöver när ni är i PH.

Risken med inflation i PH och risken för devalvering av Peson tycker jag gör att det inte skulle vara något att passa in ett större kapital i.