Hur mycket ska jag lägga LF Global?

Hej!

Vill ha hjälp med fördelning
Jag har ca 830.000 i fonder hos Avanza varav 391.000 i LF Global
( + 73% ) sedan 2020.

ca 141K Spiltan + 42%
ca 105K SEB Sverige Indexnära + 25%

Lite mindre belopp i Avanza World Tech /Småbolag by Skolgund , AMF
Med tanke på utvecklingen skulle man lagt mer pengar LF Global

Om jag ska göra en omfördelning - hur stor del av totala summan tycker ni ska ligga i LF Global ?

Jag har 90% globalfond och 10% tillväxtmarknad/emerging markets. Det räcker fint tycker jag eftersom det stämmer bra med hur indexet MSCI ACWI är fördelat. Om du vill lägga mindre pengar i globalfond så kan jag tänka mig att en billig fond för småbolag kan vara intressant.

Just nu har du 30% i sverigefonder. Det kallas för “home bias”, att man av någon anledning väljer att undervikta globlindex för att övervikta det land man själv bor i.

Varför har du valt de fonderna som du har valt?

1 gillning

Jag känner att jag vill lägga mer i LF Global och tycker kanske att ca 30 % Sverige är mycket, då jag även har småbolag Sverige.
Valde fonder - lite efter rekommendationer - runt 2020 och låtit det ligga sedan dess.

Ska man sälja av lite Sverige och utöka LF Global ?

Den meningen gör att mina varningsklockor ringer.

Fundera på varför du har den fördelning du har och vilken fördelning du vill ha framöver.
De senaste 4 årens resultat bör inte väga allt för tungt här, för i så fall kommer du kunna du hitta en helt annan fond eller tillgång med betydligt bättre resultat som du borde välja i stället.

3 gillningar