Hur och när försvinner en fond?

Hej på er!

Funderar på hur och när en fond försvinner. Vad ska till för att det skall hända och vad händer i praktiken när en fond försvinner? Den som förvaltar fonden kanske bestämmer sig en dag för att inte göra det längre, vad händer då? Någon annan som tar över förvaltandet eller stängs allt ner?

En klassiker är väl när fonden gått dåligt ett tag och då bakas in i någon annan fond istället eller startas om som ny fond för att få en ny fin kurva.

1 gillning

Andelarna (dina pengar) flyttas till en annan/ny fond.

1 gillning

Ok, blir det en liknande fond och vem väljer vilken det blir?

Det gör de som driver den.

Man brukar? få ett brev/meddelande om vad som kommer att ske. Där man då får höra av sig om man t ex vill ta ut pengarna istället. I annat fall sker överflyttningen automatiskt.

(Så har det i alla fall varit för mig de få gånger det hänt).

1 gillning

Ok, och vad kan föranleda att en fond läggs ner?

T ex ”Dåligt track-record”. Genom namnbyte/flytt gallras de dåliga fonderna bort från statistiken och historien för den unga/nya fonden saknas…

Sen finns det så klart andra skäl också.

2 gillningar

En inte så vild gissning är att en och annan Rysslandsfond kommer att läggas ner och pengarna troligen flyttas till andra östeuropeiska länder och/eller andra B(R)IC-länder, lite beroende på inriktningen hos originalfonden.

1 gillning

Jag har varit med om ett par olika fonder som lagts ner.

Storbankerna skickar brev i god tid (eller meddelande i Internetbanken) om att fonden ska byta inriktning eller att den slås ihop med någon annan av bankens fonder. Pengarna flyttas till den nya fonden och du får rätt antal fondandelar så att du inte förlorar något. Alla gångerna som en storbank har lagt ner en fond så har den nya fonden varit en så kallad “dold indexfond”. Det är en fond som låtsas att den är aktivt förvaltad och tar ut högre avgift. Men som egentligen beter sig exakt som en passiv indexfond. Det är alltid värt att kolla upp vilken fond du flyttas till och överväga att själv flytta till någon annan fond, kanske till och med byta bank.

När fondroboten Tieless lade ner så fick jag ett mejl om det. Jag fick logga in på tjänsten och lägga in ett bankkonto. Jag fick pengarna utbetalda och sedan avslutades allt. Tyvärr rapporterade de inte in ISK-uppgifter för sista året till Skatteverket så det fick jag räkna ut och redovisa själv.

1 gillning