Jag har sparat i fonder länge och sen några år även i aktier. Vad gäller aktier behöver man ha stenkoll på bolagen, de man tror på investerar man i och de som man inte tror på säljer man (enkelt sagt).
Vad gäller fonder (och aktier) så är ju långsiktighet en nyckelfaktor, men det är ju inte en garanti för att de går stadigt uppåt. Nu till min fråga; hur vet man när det är dags att dumpa en fond eller placera om? Vilka signaler ska man titta på? Man kan ju ”vänta ut den”, men hur länge då (om den går stadigt ner)? Det måste finnas andra faktorer som säger ”den här har gjort sitt”. Vilka? Känns svårt att ha koll på alla bolag som fonden innehåller samt veta vad fondförvaltaren har för planer.
Den del av ditt kapital som du anser skall investeras i aktiemarknaden bör investeras så brett som möjligt till så låg avgift som möjligt.
Global indexfond är en tillräckligt bra kompromiss.
Meningslöst att titta på historiken. Den ger ingen information om framtiden.
Finns inga användbara signaler i historiken. Du får helt enkelt titta på vilka egenskaper urvalet av aktier fonden äger har. Samt avgiften.
Det utesluter i princip aktiva fonder, då förvaltaren är en svart låda. Det finns dessutom gott om forskning som visat att aktiva förvaltare bidrar med mindre värde än vad de tar i avgift.
Välj passiva fonder med selektionskriterer som följer den exponering du vill ha.
Gör detta till lägsta möjliga kostnad (lägsta avgift).
Nästa steg är sen att balansera dessa. Om den extra avgift en viss exponering kostar gör den exponeringen något som kan förväntas ge mer.
Två (2) år? Varför då? Vad mer, eller mindre, kan du se in i en svart låda (aktivt förvaltad fond) på två år jfrt x år? Jag har ingen aning.
Spartiden, “horisonten”, man har kan spela en viss roll men det är mest hara känslomässig "bondförnuft: ändå. Tyvärr.
M.a.p. pensionssparande: Gud vet varför alla dessa 1000-tals olika fonder med dess fondförvaltare finns. För att dom kan. Ungefär som fästingar i naturen. Dem är det ingen nytta med heller.
Hela PPM fondtorget är nåt av.det sjukaste som finns faktiskt. STATEN bidarar till och bekostar nåt sånt? Crazy.