Nerlagd fond. Vad händer?

Hej alla forum-medlemmar,

Kan någon på ett enkelt sätt förklara för mig exakt vad som händer om jag investerat i en fond och den sedan läggs ned av fondförvaltaren?

Tack för svar :slight_smile:

1 gillning

Det beror på om fondbolaget läggs ner eller om bara fonden läggs ner. Har du inte fått info via din bank/nätmäklare? Ett vanligt scenario är att ditt fondkapital flyttas in i en annan fond som fondbolaget tillhandahåller.

2 gillningar

Antingen det, eller att ett annat fondbolag tar över kapitalet och fortsätter placera det vidare. Sista vägen ut är däremot likvidering och du får ut pengarna på ditt konto :slight_smile:

Hej,

Så mitt värde vid nerläggning utbetalas? Det finns alltså ingen risk att tappa värde vid en nerstängning/byte av fond?

Om innehavet flyttas till ena annan fond så är ju såklart risken att just den fonden går neråt eller att det är en väldigt dålig och dyr fond överlag.

1 gillning

Nej, du kommer inte förlora värde tack vare en nedläggning, fondbolagets tillgångar samt dina tillgångar hos dom ska vara separerade, skulle dom ha blandat ihop dessa så är det en brottslig handling.

Däremot så kan värdet sjunka lite efter kostnader för att likvidera deras portfölj, courtage och valutaväxling, hamnat på dig.

1 gillning

Man tackar så mycket för svar :slight_smile:

2 gillningar