Jag har tidigare köpt fonder i en kapitalförsäkring och märkt att det faktiska inköpsvärdet i försäkringen inte stämt överens med vad som rapporterats när man senare kollat på utvecklingen på fonden. Samma beteende ser jag även nu med ISK.
Så frågan är då egentligen, varför visas inte korrekt inköpsvärde och utveckling?
påhittat exempel:
Om jag har gjort ett inköp för 100 000, till en kurs om 100 sek, dvs 1000 andelar.
efter X år så ligger nu värdet på 140 000, dvs en utveckling på +40%
Däremot det som rapporterats i informationen om mitt sparande så står det inköpsvärde 95 000 och därmed även en värdeökning på 147%
Tyvärr har jag inte kvar data att backa upp det. Men mitt antagande här är då förstås att fonden som sådan har ökat med 47%, men för att täcka förvaltningskostnaderna så har försäkringsbolaget sålt av andelar vilket har gjort att antalet andelar som jag faktiskt äger har minskat, i detta exempel till 950, och då inköpsvärdet var 1000 så tycker de att inköpspriset var 95 000.
Detta är givetvis väldigt missvisande och gör det väldigt bökigt att jämföra fonder med varandra. Någon annan som har samma erfarenheter eller förklaring?
Det gör det även omöjligt att övervaka den faktiska utveckling på sitt sparande, speciellt om man har ett månadssparande…
Exempel med riktig data, dock på ett ISK
Swedbank Robur Healthcare
inköp 2022-08-01: här har jag själv noterat ner 396 976 kr
enligt swedbank: 2024-02-05: inköpsvärde 395 633, nuvarande värde 444 010 sek
dvs swedbank/fonden har ätit upp 1343 sek och rapporterar en vinst på 12,23% istället för 11,85%.
nu är detta en väldigt mycket lägre “gömd” avgift än vad jag minns jag såg på kapitalförsäkringen, då denna bara landar på ~0.023% per år.
Likväl är jag fundersam på vart dessa pengar tar vägen då de inte matchar någon av de avgifterna som är rapporterade på fonden.
Årlig: 1.7%
Förvaltning: 1,5%
transaktion: 0,16%
övriga: 0.2%
På Swedbank Robur Techology har jag även uppmärksammat samma beteende, men har inga bra siffror att dela. Uppskattningsvis hamnade den på ~0.026% per år.
Någon som vet vart denna avgiften kommer ifrån?
Magiskt nog så ser jag nu att jag bara ser detta beteendet på de fonder jag har i min ISK som heter något med “Swedbank Robur …”
Bonusfråga, om detta beteende även gäller för vanligt fond-konton. Innebär inte det i princip att man isåfall även kommer betala en vinstskatt på denna kostnaden när man väl säljer? I och med att denna avgift rapporteras som en vinst…