Hej, såhär i corona tider undrar jag vilka effekter detta kan ha på en bostadsrättsförenings fastighetslån. Om realräntan går upp, vilket om jag förstått det rätt sker då stater behöver låna pengar för att täcka budgetunderskott.
Kan det bli så att räntorna för en brfs fastighetslån kommer stiga kraftigt pga den kris vi nu är i?
Jag förstår att frågan kan komma upp, och skall försöka lugna dig.
I samband med en kris dras kapitalet till så säker belåning som möjligt. Upplever banken att belåningen är hög höjer man räntan. Har företaget finansierat sig genom att ge ut räntebärande obligationer får man svårt att teckna nya när löptiden på de gamla går ut. Några högbelånade fastighetsbolag med tveksamma värderingar kan därför säkert få problem framledes.
När det gäller bostadsrättsföreningar är de nästan alltid väldigt lågt belånade. I förhållande till fastighetens värde är belåningen, utom möjligen i några få fall, under 50 procent av fastighetens värde. En sådan belåningsgrad är något som bankerna tycker om, och kommer att vilja låna ut pengar till även i framtiden. Till denna typen av objekt kommer det inte att saknas pengar. Vilket tror du är säkrast, att låna ut pengar till Italien och Grekland, eller till en bostadsrättsförening med god ekonomi?
Är du osäker på just din förenings ekonomi, så kontakta någon i styrelsen. Är din förening med i HSB eller Riksbyggen, kan du kontakta dem direkt.