Hur högt kan egentligen räntorna klättra? Ett exempel på en förening

Hej alla och jag får börja med att önska en fin Fredag.

Jag har suttit lite i veckan och utvärderat bostadsrätter på Hemnet (mest för att jag fick ett intresse för det efter jag köpte min egna lägenhet). Mitt fokus har vart på Kungälv/Stenungsund/Uddevalla eftersom det är områden jag skulle tänka mig att flytta till (eftersom mitt företag har kontor i dessa kommuner).

Det jag har märkt, är att det finns väldigt många lägenheter som har en belåning på väldigt stora belopp och där skulden är så mycket som 15tkr-20tkr/kvm.

Många av dessa har även lån som går ut t.ex. 2023,2024,2025, när ränteläget kommer vara högre än idag. Många av räntorna ligger på ~1%.

Ta t.ex. den här föreningen:

1. Nyborgsvägen 7 i Stenungsund - Tätort, Stenungsunds kommun - Lägenhet till salu - Hemnet

2. Årsredovisning: https://media.fastighetsbyran.se/Fil/4530071

Hur skulle dessa föreningar göra för att parera eller klara av en ränteuppgång från säg i snitt 1% till 6% (om det vill sig illa, men man borde ha i åtanke att det är fullt möjligt).

När jag kollar på allabrf.se så får föreningen betyget A++, hur? Räntekänslighet borde väl skrika “C” samt föreningenslån per kvm.

Så min fråga är ju helt enkelt; hur högt kan räntorna gå? Om räntorna stiger rätt kraftigt (men säg till 7% som FI varande för), då måste det ju i princip innebära att den här föreningen kommer ha enormt stora problem.

Även om reporäntan höjs ganska sakta, så kommer ju denna föreningen aldrig ha en chansa att komma ner till säg typ 10tkr/kvm i lån vid nuvarande amorteringsgrad.

Eller missar jag något? Jag har frågat här även om min egna förening, som jag tyckte var läskig med betydligt mindre lån.

Så liksom frågan är, hur många föreningar i Sverige kommer ha enormt stora problem vid ränteuppgång? Varför informerar inte mäklare om detta i större utrstäckning?

Vad missar jag? Räntorna har ju vart uppe på 10%, vad exakt är det som skiljer dagens läge, från förr, förutom att belåningen är betydligt högre så attt många skulle få stora ekonomiska problem.

Allt gott.

1 gillning

Nu hade jag tyvärr inte tid att sätta mig in i detalj just nu. Du behöver ha i åtanke att när lånen ska läggas om om ett par år har ni (förhoppningsvis) amorterat 2% om året vilket sänker er räntekänslighet, ni har troligtvis även höjt avgiften några kronor per kvadratmeter vilket sänker räntekänsligheten ytterligare.

Vidare till hur ni tjänar pengar.
Ta betalt för att ändra i lägenhetsförteckningen.
Sätt solpaneler på taket.
Ta betalt för parkeringsplatserna.
Installera elbilsladdare och ta ut en liten vinst på varje laddad kwh. ex 10 öre.

2 gillningar

Detta har varit uppe i flera långa trådar nyligen, b.la. den här: Förbereda mig för BRF styrelsemöte och tankar kring framtiden

Men kortfattat så är det inte föreningarna i sig du ska oroa dig för, de höjer bara avgiften om det behövs. Förhoppningsvis har medlemmarnas löner också hängt med om inflationen håller i sig. Det enda som egentligen skulle tala emot dessa “högbelånade” föreningar relativt övriga bostäder är om medlemmarna köpt sina bostadsrätter till priser som inte tar hänsyn till skuldsättningen i föreningen. Och det sker säkert, för även om informationen finns där är det inte alla som tänker på det. Vet inte vad mäklarna ska göra mer än att se till att föreningens årsredovisning finns tillgänglig?

2 gillningar