När det gäller överexponering Sverige måste du ha mer än 50% för att bli värre än snittet. 
. Alltså Svenska småsparare har 50% Sverige i snitt i sina portföljer 
Sålt allt. 100% cash nu. ![]()
Två makroskäl.
- Med en ev. ny regering som ev. kommer att regera på sin egna budget så finns det potential till en starkare krona, och då vill jag inte ligga dollartungt som tidigare.
- Ryker Putin efter (tack och lov) alla hans misslyckande, som ersätts av en mer västvänlig despot, vill jag heller inte sitta dollartung.
Lagom är bäst haha 

Min fondportfölj på Nordnet har gått relativt bra jämfört med svenska börsen.
Vad har du för godingar på Nordnet ![]()
? Tänk bara om den köpet gick igenom en dag tidigare som Nordnet strulade till ![]()
![]()
![]()
!? Eller hur @AimHigher
?
Sen även Spiltan Globalfond Investmentbolag (kom inte med på bilden).
Jo, hade sett lite bättre ut om köpen gått igenom i tid
@Jakke
80% Swedbank Robur Access Global A
10% SEB Sverige Indexnära A
10% Storebrand Emerging Markets A Sek
Siktade på en hållbar portfölj, även om påverkan på världen troligen är begränsad vill jag ha ryggen fri eller iaf undvika att tjäna pengar från saker som oljebolag, landminetillverkare och spelsajter.
Dollarexponeringen har tjänat mig väl hittills i år, lär väl bli värre framöver. Men jag planerar inte att sälja av något. Likviditeten ska in i svenska bolag/fonder fram emot nyår. Under tiden återinvesterar jag utdelningar men gör inga nya insättningar här.
90% global indexfond samt 10% kontanter på konto med insättningsgaranti och ränta. Funderar dock på att justera till 85% global indexfond, 10% tillväxtmarknad samt 5% kontanter på konto med insättningsgaranti och ränta.