30% Sigmastock
30% Lysa
30% Avanza omfördelning pågår😅
10% vanligt sparkonto med ränta
Imponeras ständigt av hur stringenta användarna här verkar vara. Mitt investerande spretar åt alla möjliga håll. Just nu ligger jag med ca 75% i kontanter och räntor. Sedan månadssparar jag lika mycket i en ISK på Avanza som på Lysa.
På Lysa går allt in i 100% (globala) aktier.
På Avanza:
30% LF Global Indexnära
20% AMF Aktiefond Nordamerika
20% AMF Aktiefond Småbolag
20% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
5% PLUS Fastigheter Sverige Index
5% Avanza Emerging Markets
Sedan har jag lite svenska utdelningsaktier på en annan ISK på Avanza men de utgör bara 4% av mina tillgångar i nuläget. Vilket å andra sidan är ca 15% av tillgångarna i aktier/aktiefonder.
Därutöver brukar jag få ett överskott varje månad som på årsbasis matchar mitt automatiska månadssparande och som jag antingen månadsvis gör extraköp för eller lägger i kontantreserven för senare köp. Så hur den totala procenten fördelar sig i slutänden varierar nog rätt mycket från ovan beskrivna fördelning på Avanza.
Har kört trendföljande en del tidigare, senast Börslabbets svenska portfölj, men jag vill gå ifrån att behöva titta till portföljen så ofta och göra det lättare att glömma den. Jag är alldeles för klåfingrig och gillar att testa och prova en massa olika strategier och modeller, vilket jag blir mer benägen att göra ju mer jag engagerar mig.
Börslabbets svenska portfölj är kanske inte den sortens trendföljande du syftade på, men även kört deras Globala trendföljning och tidigare Classier Hedge trendföljning, men samma sak, att man måste kolla upp och byta regelbundet.
Fina portföljer på Swedbank. Kan tipsa om Spp Emerging Markets som finns på Swedbank som är aningen billigare än Swedbank edge Emerging Markets. 
Friskt vågat hälften förlorat? 
Hälften av portföljen i ett enda First North bolag?
Balls. Of. Steel. !
Han kanske vet något som resten av marknaden inte vet 

Haha! Jag gjorde faktiskt om mitt månadsspar på Avanza till veckospar denna helgen.
Jag skjuter in hela beloppet den 1:e. Jag har satt upp schemalagda köp en gång i veckan (4ggr/mån på dagar med mina turnummer så klart) och drar 1/4 av summan varje gång med samma fördelning
Gör det mest för att det känns ganska turbulent nu och vill inte känna det så jobbigt att man råkar handla för hela beloppet en dag det gått bra och sedan går det dåligt i någon vecka. Jag inbillar mig själv att jag jämnar ut det lite mer än att bara handla en gång per månaden 
Har som jag nämnde inga större summor, då hade det garanterat sett annorlunda ut. Har inte hållit på med aktier förrän september förra året. Lite enklare vara risktagande då. 
Är jag ensam om att fundera på ryskt i lekhinken? - Kanske alldeles för tidigt.
Har lagt en första order på Yandex, och funderar på Robur Ryssland A.
Och för att krydda min jättetråkiga passiva hink (80% LF Global IN & Ava Global, 20% 0,85%-konto) funderar jag på kanske 10% Robur Globalfond A.
Rysk-roulette hinken?
Jag kör följande:
60% SPP Aktiefond Global
10% Handelsbanken Global Småbolag
20% SEB Sverige Indexnära
10% AMF Räntefond Mix
Räntefonden har jag med endast för att det är enklare att hålla koll på riskfördelningen. Det är inte i den delen jag skapar avkastning. Den totala skillnaden är i min mening försummad och jag förstår inte andra som håller på med massa sparkonto, för en procent hit och dit…
Sen har jag en tanke kring antal bolag, som man investerar i. Många säger att LF Global + LF Tillväxt ger mer spridning än SPP Aktiefond Global, med fler bolag o.s.v. Visst, det är fler bolag inblandade. Men det är betydligt mer pengar i färre bolag. Enklast är nog med ett exempel:
90% LF Global Indexnära 1400 bolag
10% LF Tillväxtmarknader 1000 bolag
vs.
100% SPP Aktiefond Global 2100 bolag
Om man beaktar andelen portfölj, så investerar man i SPP varianten 100% av sin portfölj i 2100 bolag, medans man i LF investerar man 90% av sin portfölj i 1400 bolag och 10% i 1000 bolag. Så jag vill påstå att man lägger mer pengar i färre bolag med LF varianten. Så SPP borde vara en bättre riskspridning med mer pengar i en större höstack. Dessutom fördelas bolagen korrekt enligt marknadsallokeringen i världen.
Ett annat överdrivet exempel är:
98% SEB Sverige indexnära 300 bolag
1% Handelsbanken Gl Småbolag 2000 bolag
1% SPP Aktiefond Global 2100 bolag
Och sen påstå att man har en riskspridning i 4500 bolag.
Man borde alltså även räkna med viktningen i portföljen. Eller tänker jag fel?
Om marknadsallokeringen för tillväxtmarknaden är 10%, vad skulle skillnaden vara mellan att ha en tillväxtmarknadsfond som är 10% av portföljen, jämfört med att ha en enda fond där tillväxtmarknader står för 10% av fonden?
Du har helt rätt, på det sättet är det ingen skillnad. Men fördelningen av antal bolag i tillväxtmarknaden skiljer sig. LF tillväxtmarknader har 1000 bolag. Det är nästan lika många som i LF Global. Tillväxt delen av SPP följer den “sanna” fördelningen på marknaden. Så riskspridningen är bättre fördelad i SPP, i min mening.
Nej, det är inte där man skapar avkastning, men jag föredrar ändå 1% risk-free return framför (trolig) return-free risk. (och det är ju inte alla som totalt har så lite som 10% icke-aktier).
Men en större anledning för mig att ha sparkonto istället är att det automatiskt blir en del av bufferten, för jag tycker det är väldigt svårt/trubbigt att avgöra sparhorisont för allt sitt kapital (åtminstone tycker jag som är i 40-årsåldern).
Att LF Global + LF Tillväxt har fler bolag än SPP Aktiefond Global gissar jag har väldigt mycket att göra med att SPP har ett mycket högre hållbarhetsarbete. Jämför korta listan som LF exkluderar, jämfört med väldigt långa listan som SPP exkluderar.
The MSCI Emerging Markets(EM) Index was launched in 1988 including 10 countries with a weight of about 0.9% in the MSCI ACWI Index. Currently, it captures 25 countries across the globe and has a weight of 12% in the MSCI ACWI Index.
Det betyder att om du har 88% LF Global Indexnära och 12% LF Tillväxtmarknad så får du exakt samma fördelning som SPP Aktiefond Global.
Spp exkluderar bolag i från index. Ingen bättre riskspridning i Spp än att välja LF Global indexnära 85%. LF tillväxt index 15% blir ca 2500st aktier jämfört med 2090st i Spp aktiefond global. Ingen skillnad där. Bara skilnad i pris och måste ha 2 st fonder.
. Sann fördelning är om man ska följa hela börsen utan exkludera “sämre” bolag. Då avviker man i från index och oftast blir risken högre. Finns inget som säger att risken blir lägre totalt om man exkluderar bolag i från index och gör något lite mer hållbart.
Som sagt, marknadsfördelningen blir densamma. Men antal bolag per marknadsdel är inte samma. Du lägger lika mycket pengar i den del av världen, men i olika många bolag. Du kan påstå att du köper fler bolag i LF varianten, men man lurar sig själv. Jag lägger hellre 100% av mina pengar i 2100 bolag än 90% i 1400 och 10% i 1000 bolag.
SPP exkluderar fler bolag, det är riktigt. Men det ändrar inte faktumet ovan.