Hur ser er bransch och regionfördelning ut i aktiefonder?

Jag har börjat hålla koll på min bransch och regionfördelning i mina aktiefonder, samt några specifika investeringsteman. Använder Avanzas analyssidor och excel. I dagsläget strävar jag efter en relativt balanserad fondportfölj både vad gäller branscher och världsdelar. Men är lite nyfiken på hur era fondportföljer ser ut om ni kollar på Avanza under analys.

Så här ser min fördelning ut idag dels på Avanza och dels i mitt exceldokument där jag tagit regionerna och sorterat de till olika världsdelar (Nord och sydamerika, Europa, Europa exkl Sverige, Asien, Afrika och mellanöstern, Oceanien).

Försöker efterlikna MSCI ACWI så gott det går rent geografiskt. Typ 60% USA, 20% Europa (varav 5% Sverige), 10% Tillväxtmarknader och 10% Japan och stillahavsområdet.

Vad gäller branscher så har jag inte exakt koll men en viss övervikt mot teknik/it.

1 gillning

För två av mina portföljer så bestämmer Lysa till fullo hur fördelningen mellan branscher och regioner ska se ut. För min tredje portfölj försöker jag efterlikna MSCI All Countries World Index.

1 gillning