Önskar jag hade upptäckt denna information- och kunskapskälla för 10 år sedan! Jag suger nu i mig mesta möjliga nu istället. Avanza är en mycket bra hemsida men jag saknar en funktion, var kan man hitta den?
För varje fond kan man se hur regionsfördelningen är. Varför kan man inte det vad gäller hela portföljen?
Och kunde man det kunde man också kunna få det för de bevakningslistor man kan skapa där.
Om inte Avanza klarar detta, finns det någon annan plats att gå till?
Själv använder jag mig ofta av portföljanalyser / x-ray funktionen på Morningstar.se. Där kan man också se regionfördelningen och mycket mer intressanta saker. Nackdel är att du först manuellt måste skapa en kopia av din portfölj men det är enkelt att göra.
Att titta på en regionfördelning av en bevakningslista skulle inte ge så mycket. Det är nämligen vikterna mellan fonderna på en lista som spelar en roll. På morningstar kan du lätt skapa en “fejk”-portfölj med valfria fonder, sätta viktfördelningen och sedan börja analysera.
Avanza analyserar alla fonder regionsfördelning. Han vill varje fonds regionsfördelning. Varje fond har egen sida och längst ner på väster sida har “fondens exponering” som visar fondens regionering. tex. LS fastighetsfons A, Sverige 91,76%.